fredag 24 juni 2016

Football manager 150331

"Vassa i offensiven" - scout Roxström kommer fram till samma bedömning av nästa finländska motståndare i träningskamperna under våren 2015.
TP-47 eller Tornion Pallo -47 heter motståndarna från Torneå.

Inför matchen rekommenderades jag att ånyo samla personalen till möte. Precis som vid förra mötet handlade det om mina begränsningar som träningsansvarig. Vore fint att finna en duktig tränare som kunde sköta detta så kunde redaknörden få fokusera på det som kräver tanke och förnuft - taktiken.

Målvakten Simon Lindh funnen på marknaden av självaste managern själv får sitt träningsprogram individualiserat efter målvaktstränarens råd och rön.

Transferfönstret stängs 1/4 med tidsgräns för övergångar. Beslutar mig för att inte ge mig ut på spelarmarknaden eftersom jag i nuläget fortsatt inte har någon mer distinkt och tydlig plan för hur målet ska nås med Skellefteå FF vidare upp i divisionerna. Redaknörden befinner sig fortsatt i en lärande fas.

24/3 förutsätts den nye managern att bekräfta klubbens vinstbonus till spelarna och det förslag som jag får uppfattas först som 201 kronor för ligaseger och 251 kronor för cupvinst. Godkänner avtalet på direkten! Sedan när jag återvänder till avtalet upptäcker jag att det handlar om 20000 respektive 25000 kronor - att jag noterar skillnaden beror på att vid andra läsningen av avtalet så har jag läsglasögonen på! 20000 skrivs som 20t inom den fiktiva fotbollsvärlden vilket ju även känns lite mer verklighetstroget. Det ordnar sig nog ändå eftersom vinstbonus bestämts av styrelsen.

Nu väntade matchen mot finländska TP-47. En klubb som bildades av järnvägsarbetare 1947 i Torneå och nu 2015 i finska tvåan. Laget besegrade Skellefteås konkurrenter Gällivare-Malmberget för en vecka sedan med 3-0 så det där med "vassa anfallare" tycks stämma.

Eftersom vi saknar någon på höger mittfält så får Sandström byta flank från vänster till höger medan Forss-Nordlund debuterar i A-laget som vänsterytter.

Nyckelspelaren Andersson är nu kurerad från den förkylning som han drabbades av efter matchen mot Assi i Kalix och i vinterkyla på minus tio grader. Tack vare vår nye doktor Eliasson så är han nu kurerad men får ändå vila under första halvleken.

Annars fortsätter klagomålen om att träningsprogrammet inte håller måttet. En av mittbackarna har av mig som träningsansvarig varit "ombedd att ingenting göra" - vilket naturligtvis irriterar Larsson. Sätter honom på styrketräning medan Alsenhag som återkommit flera gånger om att han vill ha ett individuellt träningsprogram - så han håller nu på med att träna upp spänsten!

Två dagar före match dyker vaktmästaren på Norrvallas idrottsplats upp och undrar om jag vill ändra på fotbollsplanens mått - låter som en möjlighet att dra ned på motståndaren TP-47:s kapacitet - och osportslig vill jag som den nye managern inte vara - inte än. Behåller storleken på planen till standardmåttet 104x66 meter.

Matchdagen när Torneåteamet har anlänt ser planen bra ut enligt rapporterna. 79 personer har köpt biljetter till lördagsmatchen och det får som tidigare anses vara en god siffra eftersom temperaturstocken visar -8 grader - dock vindstilla vilket väl garanterar jämn kyla matchen igenom.

Laguttagningen till matchen har varit klar länge. Förutom byte på flankerna så har jag gett order om markering från mittbackarna av TP 47:s anfallare och att ytterbackarna tacklar normalt men inte mer.
Pressen som plötsligt engagerat sig tror på oavgjort.

Taktiksnacket före match är alltid lite problematiskt. Spelarnas kroppsspråk tyder på lugn och att de är oberörda av situationen. Detta tycks mig något oroande - lugn och oberördhet tyder väl mera på likgiltighet än engagemang inför matchen. Drar till med "Ni är kapabla att vinna matchen!" vilket inte på något sätt ändrar deras loja inställning inför matchen. Det är bara vänsterbacken Kieron Kenny som reagerar positivt liksom nyckelspelare Sandström. Det senare känns ju bra eftersom jag har placerat honom på en plats i laget som han inte är till 100 procent tillfreds med.
Stämningen i laget är möjligen inte på topp efter den "rosenrasande utskällning" som de fick sig tilldelade senast i omklädningsrummet efter 0-4 förlusten mot finska Jara från Jakobstad.

Matchen då... jo den kunde inte starta bättre! Efter 41 sekunder provade Filose Irakoze skott på mål från 22 meter och pang! 1-0 till Skellefteå! Som manager så fanns ju tanke redan då att "nu mosar vi dom!" och målet följdes av en attack från Torneå men målvakten Glaas gjorde en fenomenal paradräddning!
Resten av matchen innehåll inga (!) highlights alls utan blev en trist historia - så pass trist att de 79 åskådarna buade ut lagen i paus. Men jag visade gott omdöme och berömde spelarna som såg mycket glada och nöjda ut förutom frusna vilket förmodas. Särskilt riktade jag mig till Irakoze och Glaas som genast blev "överlyckliga".

Även om jag plockade in den nyligen tillfrisknade Andersson på topp i stället för Smedbakken så hände ingenting i andra halvlek förutom att spelare var rejält slitna - konditionsmässigt lider laget fortsatt. Piggare ersättare kunde inte åstadkomma någonting heller - vilket väl inte är så underligt efter att ha suttit på bänken i -8 grader i en timme!

Seger 1-0 vilket kändes bra. Mycket bra till och med!
Assisterande manager Burlin tyckte dock att vi i matchförberedande träning borde träna flera taktiker än 4-4-2 vilket ju är klokt. Vi får se hur det blir med detta. Som ny manager finns fortsatt problem med den byråkrati som justeringar i taktik och träningsprogram hålls med.

Nästa match så får Skellefteå FF ge sig ut på en resa över Bottenviken till Uleåborg och möta Tervarit. Enligt scout Roxström så har Tervarit problem i defensiven så han rekommenderar anfallsspel. Redaknörden försöker ta reda på mera fakta men begränsningar i hans kunskaper i det finska språket gör att det har uppkommit problem med att ta reda på hur det ligger till med klubben idag 2016.

Men nu gäller dåtiden - 2015. Vi skriver 31/3 och om 15 timmar stänger transferfönstret. Då ringer journalisten Gunnar Gunnlaugsson från Eurosport och han tycker att truppen i Skellefteå ser tunn ut då det saknas en självklar högerytter. Tackar för påminnelsen och för samtalet och kastar mig hals över huvud in i konkurrensen om att finna en högerytter. Yttrar som Jacob Widmark och Mattias Kesenci kändes intressanta men den lön som de begränsningar som styrelsen har satt på vad Skellefteå FF kan erbjuda möts med kalla handen av dessa två.

Nu ligger ändå bud på två högeryttrar som ska tänka på saken över 1/4 och återkomma när transferfönstret är stängt - Westgren och Nordh - där Nordh har synnerligen beskedliga önskemål om ekonomisk ersättning för att signera för SFF - ex. 10 (!) kronor önskar han som ersättning för spelad match. Som ny manager hade jag lust att dubbla denna ersättning - jag menar TIO KRONOR är ju en skymf - men beslöt att - OK erbjuder en tia för varje match som du spelar med Skellefteå FF. Om Nordh accepterar det avtal som han själv har önskat ingår en månadslön på cirka 400 kronor.
Visserligen är detta deltidsanställda spelare - men ändock!

Så inom någon dag så reser vi till Oulu - Uleåborg!