fredag 26 maj 2017

Upptäcker helt ny fågelart och hamnar i turistfällan


Näckrosdammen så här i maj månad.


Vilande blomning
icke att förvänta förrän sommaren nått sin middagshöjd.


Så sensationen!
Upptäcker för mig en helt ny fågel
när någon flyger runt mig och flaxar och beter sig
som om den vill meddela att jag bör avlägsna mig snabbare än fort.


Fångar nyheten i flykten
och får ta mig en tankeställare
för att reda ut vad detta är för fågel.
Vacker syns den mig dock
och väldigt flygkunnig!


Andra fåglar i stan i dessa tider
är turisterna
som i stort sett fyller innerstan
och många av dessa hoppar på och hoppar av
de gröna och röda bussarna
om det nu inte väljer amfibiebussen
som guidar både på land och till sjöss.


Längs Norrbro
mot Slottet syntes dessa blomsterdekorationer
fylla pelarhuvudfaten.


Så kommer turisterna igen...


Slottets väktare av denna dag
i högvaktens uniform.


Blommande potta vid Mynttorget.


Rött ljus
gäller för alla.


Stora Nygatan
trångt med alla restauranger som flyttat ut på gatan.


Mariaberget i sommarsol.


Katarina kyrkas torn
över befästningen som Katarinavägen vilar på.


Långa solmarschen längs byggarbetsplatsen Stadsgården.


Dagens bild av hörnan
Södermannagatan-Åsögatan.


SoFos nav en laidback klämdag
mellan Kristi Himmelsfärdsdag
och lördagen.

Så hemmavid och dagen är över.