onsdag 1 november 2017

En dag hos centralkommittén


En dag hos Centralkommittén
med en bekännelse av att idag denna onsdag har jag inte utfört något
som gör att jag kan känna mig stolt!
Men novembers månads intrång må ändå uppmärksammas i all tänkbar vardaglighet.
Möjligen att jag ändå har lärt mig något denna dag
som att finna ut konsten att manipulera en bild
så att väderstrecken byter sida.


Morgonstråk till Centralkommittén
en tur på 3 400 meter som enligt de som tagit turen tidigare
ska kunna avverkas på 44 minuter.
Eftersom jag reagerar på sådant som sticker ut från det ordinära
så får jag lägga till ett antal minuter
som en stunds filosoferande vid denna färgmix i anslutning till omdaningen av Slussen.


Eller att det tar på koncentrationen
att undvika att störa cyklisternas framfart på Skeppsbron.


Har dock inhämtat information om att Bokens Dag firas hos Svenska Dagbladet 13/11.


Fann ett rivet kärleksbrev fuktskadat i rännstenen:
"Vinden är iskall
förälskade mig i dig så att det small....".
Någon hade fått nog av den kärleken.
"Ljuset från gatlyktorna smeker dig och mig...
...duschar oss i gyllene ljus...".


Undrade kort:
När öppnar Nationalmuseum igen?
Även om byggnadsställningarna tagits ned
så dröjer det ännu ett år innan museet öppnar...


Juldekorationerna i city redan på plats.


En bild lika god som någon annan
från Centralkommitténs palats på Norrmalm.

Aftonens eftertanke följer sedan
när man får återvända till hemmavid
och reda sig själv.