lördag 11 november 2017

Hem från Luntmakargatan via Hagaparken


Ute på tur igen
genom den stad som han trodde sig känna så väl.


Vandrat under tusentals av dessa gatubelysningar
ska inte säga att det finns 150 000 av dessa i denna stad
men nu har jag sagt det igen.
Ser man rakt in i solen
så hänger inte kameran med
så den reagerar med mörker
- och vem som står där uppe på gatans topp
det kan bara fantasin vara djärv nog att ha någon idé om.


Luntmakargatan
- inte trodde jag att det var en så levande och händelserik bigata
som den då kom att framställas som i verkligheten.
Namnet kommer förmodligen från yrkeskategorin 'luntmakare'
som var en person som tillverkade 'luntor' som var något som behövdes
om man ville avfyra ett eldvapen eller en kanon på 1600-talet.
Eller så är det David Michael Luntspinnare som är den person
som bidragit med att ge namn åt gatan.
Herr Luntspinnare ägde gården Luntmakaregården på 1600-talets mitt.


På Luntmakargatan vajade denna fana
och (för att vara ärlig) så kände jag inte till vilken nation
som har denna symbol.
Svaret fick jag när jag studerade porten till huset.


Detta är Namibias flagga
som vajar utanför Namibias ambassad på Luntmakargatan.


En dam som suttit bakom galler ett bra tag nu
och var bekant redan den tid när jag trodde att Luntmakargatan var
en bigata till Sveavägen blott.


På tal om Sveavägen - en stilstudie och stämningsbild.


Något att besöka - utställningen pågår ju till 8 april nästa år.
Tids nog ska jag väl nå Frihamnen.


På Vanadisgatan kunde hyresgäster ses
som krattade löv på sina gemensamma ytor
men på denna adress syntes inget krattande folk.


Närmare att ta sig till Torsgatan.


Vi har väl alla vår årstidsindikator.
Denna visar höst - nära vinter på Norrtullsgatan
10 november klockan 13:31.


På väg till Karolinska sjukhuset - bakvägen.


Sedan kommer man ut i naturen.


Med stillhet och meditation
medan man kommit i det gångarläge som uppstår
när man inte vill ha någon uppförsbacke.


På andra sidan vattnet Bellevueparken.


Bellevue än lite närmare.


Den backen undvikes
men vackert på håll.


En avlövad vinterek
med hundvädring och stavgång.


Suspekt med tydlig markering av ett träd
som har två sidor i sin personlighet.


Moln som innehåller snö
brukar anta en mörkare nyans
men någon fara för snöfall fanns inte
och vi får hoppas att det dröjer innan vi blir inomhusbundna
på grund av det vita hindret.


På väg ut ur Hagaparken
en reslig tall.


Att de valde att ge husen denna fadda gröna färg
tycker jag var ett dåligt val.


Kinesiskt tempel på höstlik kulle.


Om det nu vore ett lärkträd
med gulnade barr
så skulle jag ha rätt här.


Carolina Tower - från bussen som tar en hemåt.
Otroliga hotellerbjudanden. Boka 10 nätter, få 1 på köpet!
Öppnade 1 november - inte så fasligt dyrt.
Specialerbjudande: Ett deluxerum 990 SEK.


Hemmavid så snyltar jag med blicken in i en konsthandel.


Noterar att Folkungagrillen har sin skylt tänd på dagen
och att tornet på Katarina kyrka finns där bakom
- vilket är bra.


Nytorget med sina högresta plymer till träd.


I Stadsmissionens second hand butik på Skånegatan
finns det färgglada slipsar att inhandla för 95 SEK.


Bor man south of Folkungagatan
på Wannabe Street så möter man henne dagligen
- ibland blond ibland brunett men alltid med samma strama
och nonchalanta attityd.

Så hipp som nedan är Wannabe Street när det är råkall höst
och klubbarna ännu inte har öppnat.