lördag 16 juni 2018

Tjampens travtips: V75 Boden 16 juni 2018

En djävulskt besvärlig tredagarsvecka avklarad, något att lägga till handlingarna och försöka glömma.

Svårt att göra med tanke på att onsdagsmorgonen började med att på väg till jobbet precis vid möte av en bil upptäckte ett slajdande rådjur, som med panikartade ögon mötte mina innan den hamnade under bilens hjul.

Ingenting någon människa vill uppleva, har en liknande upplevelse för mer än 20 år sedan, då med fullt virkeslass från Arvidsjaur. Full snöstorm på väg upp över ett backkrön och mötte då i strålkastarskenet ögonen av en paralyserad ren, som bara försvann under bil och släp. Stannade och hoppade ur hytten och rusade baköver, övertygad att renen var död, men icke så. Den hade hamnat mellan alla hjulpar och låg på vägen med brutna ben.

Panik är ett sätt beskriva min känslor då, hade fått lära mig om att något sånt här hände, så skulle man ta en virkesstötta och slå ihjäl renen för att förkorta dess lidande. Något jag givetvis inte kunde göra, panik och ångest.

Tack och lov dröjde det bara någon minut innan en bil från Skellefteåhållet stannade, en man steg ur bilen och frågade om jag kört på en ren. Han visade sig vara jägare och tog hand om allt det svåra och omöjliga för mig på några sekunder. Är honom evigt tacksam för det. Men visst är det en förbannat grym värld vi lever i.

Ingen imaginär femitopplista denna vecka, bara Pernilla Andersson med "Ystad Badflicka 1957" som jag blev glad av att höra på radion idag.


Midnattstrav imorgon nära vid hemma på Torpgärdan i Boden, hoppas mest att Sefina skräller och vinner i andra loppet.

V75
Inlämnat: 2018-06-15, 15:20
Boden
Lördag 2018-06-16
Start: 20:30
Kostnad: 120,00 kr
Avd
1: 4 Very Kronos (5, 11)
2: 3, 5, 6, 10, 14, 15 (11, 2)
3: 2, 4, 6, 7, 9 (5, 1)
4: 9 Fender (6, 13)
5: 2, 7, 9, 10 (1, 8)
6: 2, 5 (11, 6)
7: 10 Propulsion (2, 6)