Visar inlägg med etikett Hjörtur. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hjörtur. Visa alla inlägg

torsdag 17 mars 2016

Morning has broken


En fri och ledig torsdag
efter några dagars nästanvårväder
uppenbarar sig en snöfri trädgård i det höstskick som den lämnades i.
Mycket ris och lite ros.


I arla morgonstunden
lite mera dis än dimma
och där på kullen
fortsatt träningspass på snö och utför
där Marcel Hirscher och Wendy Holdener
för en månad sedan tog förstaprisen i kampen om vem som tar sig nedför kulen snabbast.


Vandrar mot ljuset i tunneln.
Det är väl så vi får se en anonym torsdag i mars månad.
Ändå vill man inte utmana ödet
och säga att det är en sådan där dag
som ändå bara brukar passera obemärkt.


Uppmuntrande på plats där bara hundar möts.


En plats en torsdag där någon en dag för länge sedan
noga som alltid låste fast sin cykel
och sedan glömde bort sin cykel.


Gustav Vasa skriver i februari månad 1551 om en »en mechtig ondh stanck», att »the sicke vaske sig och theris befleckede kläder» i vattnet kring Gråmunkeholmen och att detta vatten sedan »dragz utåffströmen umkringh slottedt och hele stadhen».
Kungen ger då order om att flytta de fattigaste av de fattiga ut ur staden och låter bygga ett antal byggnader för att husera dessa månniskor borta vid Danviken som ska uttalas med "kort a" alltså "Dannviken".
Detta som successivt under århundradena skulle utvecklas till Hospitalet vid Danviken.



Om man vänder blicken in mot ställen dit solen aldrig når.


Uppmaning eller Uppmuntran.


Hjörturs version av "Morning Has Broken" rekorderad februari 2016.


Även denna torsdagsmorgon upplöses dis och dimma
och vårliljorna har överlevt nattkölden.


Fasadpalett i Gamla Stan.


Lämpligast att tänka efter innan man gör sitt intrång.


Rikets smalaste gränd - Mårten Trotzig.


Morgonstunderna innan människorna lämnat sina boningar för dagens värv.


Återvänd till hemmavid har tempot i ruschen nått lunchtidstakter
och redaktören tar sig åter in i sin filosoferande vårvinterdvala.  


torsdag 10 mars 2016

Musik i Björnidet 2015

En återblick för sin eget ihågkommande satsar redaktören på en listsamling över de mest spelade låtarna av musik som importerades år 2015. Notera att ett okänt antal av låtarna är officiellt publicerade andra årgångar dock importerade sent omsider år 15.








 



Senaste årets mest spelade artister i idet och ute på villande färder:


God kväll!

lördag 27 februari 2016

Vecka 8: Ny musik i idet + Ytterligarelyssning



År 2003 spelade islänningen Hjörtur Haraldsson Blöndal in bland annat "Somebody Save Me" på albumet The Album under namnet The Mercuriis. Enkelt och eget hantverk och redaktören undrar varför hans musik tilltalar honom så mycket. Intresset delas uppenbarligen av ett hundratal personer jorden runt om man ska utgå från antalet visningar på YouTube.
Hjörturs färdigheter täcker som kompositör, arrangör, musiker, sångare, producent, serietecknare och författare, grafiker, målare, fotograf och illustratör och inom musik håller han sig till stilar och genrer som electronica, ambient, alternative rock, electronic rock, techno, trance, blues, pop, ambient music, experimental music, classical music, soundtracks...
Han har gett ut 40 album. Dessutom 40 singlar bara under 2015 samt under inledningen på 2016 har kreatören Hjörtur levererat 11 singlar på två månader!

Chvrches kommer från Glasgow och bandet bildades 2011 och består av en trio Lauren Mayberry, Iain Cook och Martin Doherty.

AronChupas musik står för sig själv i genren "duck music" och mannen bakom är producenten Aron Michael Ekberg från Borås. "I´m An Albatraoz" hette förra verket som nog var ekonomiskt lönsamt för herr Ekberg som enligt Googles porträttruta är 1,8 meter lång.

Videon till AronChupas "Fired Cuz I Was Late" ses som rolig och morsom faktiskt och är sammanställd av Marcus Lindgren och visar att det finns flera anledningar till att man får sparken än sen ankomst.

Veckan har inte gett särskilt mycket ny musik så redaktören har tittat i arkivet som med tiden blivit ganska allomfattande och det är väl som tidigare sagts samlarmanikern som huserar i idet. Vid arkivkontroll råkades dessa låtar och videos som ansågs värda ytterligare en lyssning.




Ytterligare en lyssning på "Skandinaviens bäst bevarade hemlighet" Masthuggsbon David Urwitz (2007), Patrick Wolf är en engelsman som spela harpa, orgel, ukelele, altfiol och fiol och 2005 kom hans album Wind in the Wires som är en inlaga som berör industrisamhället  och Creedence Clearwater Revival "Cross Tie Walker" från deras tredje LP Green River (1969)



"Man får inte vara dum för då går det inge bra
En huvudknopp av kork, det är livsfarligt att ha"
(Michael B Tretow)
Citat från Trolles Trafikskola som skulle lära barn trafikvett på 80-talet.

Det var bättre förr! Funnit texten så det förpliktigar en ytterligarelyssning:

(Hördu Jämmer, vad du ser nere ut!) (Ja, det var värst. Jag tror jag har ett piller här som jag har uppfun-) (Näe, sjung en sång istället, det piggar alltid upp!) (Ja-ja, det piggar alltid upp!) (Nää, jag vet inte. Jag tycker inte jag sjunger så bra nuförtiden...) (Näää, sjung nu!) (Ja, okej då.) Det ser ut att bli vackert idag, det ser verkligen ut till att bli jättebra... Men jag stannar bakom min dörr, det var bättre förr. Visst är himlen oerhört blå, men den blir aldrig lika blå som förr ändå... Det är klart att det måste ta slut, det var bäst förut. Och det var mycket bättre igår, fastän hösten har varit rent otroligt svår, är det ändå bara som så, det var bättre då. Det var bättre när det var snö, för att nu är det botten, bara slask och tö. Det är knappt någon väderlek kvar, det var bäst som var. Och det blir sämre för varje minut, det är klart man undrar hur det blir till slut: Kan det någonsin bli lika bra, som det en gång var? Det blir sämre för varje sekund, det blir sju resor värre om en liten stund, så... Det är nog som jag säger ändå, det var bättre förr. (Va-va-va?) (Sluta tuta!) (Va?) (Man blir ju förkyld i draget.) (Tyst!) (Tyst!) (Tyst!) (Tyst!) (Sådär ja.) (Jaha, nu börjar han också.) Det blir sämre för varje minut, det är klart att man undrar hur det blir till slut: Kan det någonsin bli lika bra, som det en gång var? Det blir sämre för varje sekund, ja det blir sju resor värre om en liten stund. Så det är allt som jag säger, att det var bättre förr. (Du har nog rätt i det, det var bättre förr...) (Det var mycket bättre förut, det var det.)
(Michael B Tretow 1986 från LP Jämmer).

fredag 21 augusti 2015

Björnidets playlist 150821


Himlen är molnfriare och sommaren varmare än någonsin tidigare denna sommar 2015 men ändock är månadsviten till augusti nådd och åter finns det lite ny musik att hämta som passar inom björnidets murar.

Hjörtur Blöndal Haraldsson - artisten bakom Hjörtur - visar sig vara mycket produktiv detta 2015 och hans enkla melodislingor i hemproducerad touch är vad björnen klarar av och lämpad gott för lunken till kommande arbetsdagar i den tidiga ottan när solen må skina även i västerled. Hjörtur som bott en tid i Danmark har nu bosatt sig i Spanien vilket tydligen verkat som en god stimulator för musikalisk återhämtning. TYVÄRR finns i nuläget ingen video till stycket "Crossing The Sand" förutom från detta klipp rörande en båtresa på Genevesjön - men gott ändå.

The Piano Guys består av Jon Schmidt, Steven Sharp Nelson, Al van der Beek, Tel Stewart, Paul Anderson och de utgår från Utah. Richard Clayderman modell 2015. Hissmusik på spellistan. Nathaniel Rateliff & the Night Sweats kommer också från USA - Michigan. Bandet har existerat sedan 2010 och produktionen är god i arbetsvolym och något helt annat än vad The Piano Guys alstrar i hissen. S.O.B. har sin underliggande betydelse men rycker bra med som propplösare.

 

Bryan Adams, född 5 november 1959 i Kingston, Kanada - nu aktuell 2015 med albumet Get Up och där finner man rock i simpel utgåva i You Belong To Me. Liksom Bon Jovi som också återkommer 2015 med albumet Burning Bridges. Inspirerad av Jon Bon Jovis "Beautiful Day" som slitits ivrigt i det digitaliserade idet under sommaren gav herr Spotify helt enkelt förslaget "Saturday Night Gave Me Sunday Morning" och björnen nappade - kan vara bra som takthållare när Södra Station har passerats. Från albumet No Place In Heaven hämtar björnen en rad av årets låtar under produktion av MIKA. "All She Wants" är det senaste tillskottet.

 

Men Paul Kalkbrenner är ändå nummer ett på spellistan när björnen stänger porten bakom sig och lufsar i sin gorillawalk västerut mot ämbetsutövningen. "Feed Your Head" tredje delen av berättelsen om Florian. Den första delen "Cloud Rider" redan en klassiker i idet. Båda finns med på albumet 7 (Seven). Andra delen "Mothertrucker" passerade obemärkt.