Visar inlägg med etikett Joachim Witt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Joachim Witt. Visa alla inlägg

lördag 24 mars 2018

Musikaliska importer 180324



MONDO COZMO: Plastic Soul
Joshua Keith Ostrander är en amerikansk sångare. låtskrivare och producent från Philadelphia, Pennsylvania. Han är nu baserad i Los Angeles, Kalifornien och spelar in musik under sitt alias Mondo Cozmo. "Shine" är en tidigare import.

BRONZE RADIO RETURN: Nowhere To Be
Bronze Radio Return finns väl representerade i detta ide och gruppen från Hartford, Connecticut levererade 2015 albumet 'Light Me Up' från vilket redaktören glömt att importera denna låt. Chris Henderson är förgrundsgestalten i bandet tillika i en annan konstellation duon LAYUP.

JOACHIM WITT: Dämon
Från senaste albumet 'Rübezahl' - Joachim Witt produktiv som aldrig förr vid 68 års ålder. En av idets mest spelade artister sedan 20 år tillbaka.

MADISEN WARD AND THE MAMA BEAR: Childhood Goodbye
Aldrig hört talas om dessa artister. Men Madisen Ward och Mama Bear är en mor-och-son folkduo från Independence, Missouri, USA,och består av sångaren, låtskrivaren och gitarristen Madisen Ward och hans mamma Ruth Ward, som spelar gitarr och sjunger med honom.

POSTILJONEN: We Raise Our Hearts
Postiljonen är ett "drömpopband" från Stockholm, som bildades 2011 av norskan Mia Bøe och svenskarna Joel Nostrum Holm och Daniel Sjörs. "We Raise Our Hearts" kommer från deras album 'Skyer' (2013). Annars rekommenderas sedan tidigare deras öppningsspår från albumet 'Reverie' - "The Open Road".

torsdag 10 mars 2016

Musik i Björnidet 2015

En återblick för sin eget ihågkommande satsar redaktören på en listsamling över de mest spelade låtarna av musik som importerades år 2015. Notera att ett okänt antal av låtarna är officiellt publicerade andra årgångar dock importerade sent omsider år 15.








 



Senaste årets mest spelade artister i idet och ute på villande färder:


God kväll!

fredag 11 december 2015

Björnidets playlist 151212



Om man nu inte är så begeistrad i julmusik så finns det inte mycket av nytt som tänder ljusen inom idets salonger förutom ytterligare ett spår från ENYA "The Humming" från Dark Sky Island och ANNA TERNHEIM med en låg version av "Show Me the Meaning of Being Lonely" från Nobelbanketten igår kväll. Där också SEINABO SEY deltog med "Poetic".

Annars och apropå så är inte mycket annorledes i musikmaskinerna - mest bara glädje över att det ännu är torrt och snöfritt om än mörkt mestadels men det är ju så det tenderar att vara så här års på 59:e breddgraden.


JOACHIM WITT, ANTONELLO VENDITTI och ANDREAS KLEERUP
första spåren som räcker fram till sittplats på buss 66.


Höst eller vinter - vilken årstid vi nu än har - så blir man kanske inte uppryckt av det rådande klimatet.


Med gräset grönt och huset rött.


På tur två hundra år tillbaka i tiden med huset grönt och staketet rött.


Som världsmedborgare får man väl förhoppas att vi finner en lösning på det skeva som uppenbarligen sker med vårt klimat.


Gott ändå att det ändå finns fortsatt lite färg att kladda med för att lysa upp en gråvädersdag i december.

fredag 27 november 2015

Björnidets playlist 151128


Som vanligt är så fylles Björnidets spellista av en salig blandning av mycket av det som förträngs av omgivningen måhända ändock veckan bjuder på ett nytt inslag från veteranen Joachim Witt "Aufstehen" från albumet Neumond (2014), folkrockaren Josh Ritter "Homecoming" från 2015 Sermon On The Rocks och Greg Laswell "Dodged a Bullet" - alla tre välbekantingar i idets musikströmmar.


Phosphorescent är inga nya bekantskaper heller medan "Ride on/Right on" är en två år gammal låt som lyfts upp igen tack vare att det har uppdagats en video. Frank Verkooyen uppmanar till "Leef Maar!" - vilket väl betyder "Lev mer!" och det hör inte till vardagen att holländsk schlager platsar men i den musikström som tidigare omnänts så vet man aldrig vad som passar sig - även en spansk låt finns där på slutet: spanjoren Pablo López född i Malaga och Juanes - colombianen från Medellin.

lördag 19 september 2015

Björnidets playlist 150919




Hjörturs version av Beatleslåten "I´ve Just Seen A Face" och Bronze Radio Returns nya singel "Light Me Up" finns i denna stund inte att redovisa via YouTube.

JOACHIM WITT - den tyske veteranen alltid lika välkommen. Ett spår från årets album Ich. Witt en aktiv 66-åring som är fortsatt mycket produktiv - karriär som både sångare och skådespelare. I Björnidet välspelad som "Bataillon D´Amour" och "Hey Hey Was Für Ein Morgen" samt "Kyrie Eleison" (2000), "Mein Herz", "Die Erde Brennt" och "Es Regnet In Mir" utgivna 2014.

BILLY VERA amerikan född 1944 och Vera hade en stor hit 1987 med "At This Monent" och är fortsatt som 71-åring aktiv med bandet Billy & The Beters. 1974 spelades "Private Clown" in första gången men denna version känns som en mycket senare uppdatering.

ROB THOMAS Robert Kelly Thomas, född 14 februari, 1972 i dåvarande Västtyskland är en amerikansk rocksångare och låtskrivare. Han är både sångare och förste låtskrivare i bandet Matchbox Twenty som han har varit med i sedan 1995. Lite stökig låt "Trust You" som nog inte blir gammal på spellistan.

Annars så är läget oförändrat vad gäller spännande utgåvor för Björnidet. Från Hjörtur kan man ladda ned varje vecka nya singlar och Jerry Williams - för att återgå till seniorerna - är ju också aktuell. Hans och Anna Ternheims version av ledmotivet till True Detective håller väl inte samma kvalitet som originalet från The Handsome Family. Det klagas på Jerrys engelska uttal och den är väl ganska svensk men det är väl ok. Platsar inte på spellistan idag.

BANANARAMA i "Help" med Dawn French, Jennifer Saunders och Kathy Burke i kören har plötsligt blivit lämpliga att ta sig västerut med för att lättare ta sig framåt när höstvindarna blåser.

torsdag 11 juni 2015

Veckans mest spelade låtar



Denna vecka har inte innehållit särskilt mycket nytt björnvänligt musikaliskt sett. Får till och med gå tillbaka till 1992 för att finna någonting som påkallar uppmärksamheten till att köpa in till lagret och minner om svunna tider (Sheila Chandra).



THE HEARTBREAKS: En engelsk kvartett från Morecambe. The Heartbreaks bildades 2009 och eftersom Morecambe är en semesterort vid havet så blir musiken därefter. Sångaren heter Matthew Whitehouse och gruppen gav ut sitt hittills enda album 2012 Funtimes.

SHEILA CHANDRA: Drottningen av hindipop. Chandra har idag vid 50 års ålder dragit sig tillbaka som pensjonist men hennes musik lever tydligen än. Weaving My Ancestors´ Voices kom ut 1992 och albumet bygger i stort sett bara på Chandras röst. Om Namaha Shiva  betyder att man bugar för guden Shiva - förgöraren som samtidigt är fruktbarheten och håller uppe världen genom meditation.

PIERSI: Polskt storband med minst åtta medlemmar som har över 50 miljoner tittare på videon till Balkanica.


DIE HEUWELS FANTASTIES: Musikgrupp från Sydafrika som funnits sedan 2007 och musiken lutar åt det elektroniska hållet. Sedan 2009 har de släppt sex album så det torde betyda popularitet i Syden.

X-PERIENCE feat. JOACHIM WITT: Tysk grupp som låter som en lättversion av Enigma och i "The Meaning Of Life" deltar Joachim Witt med sin diversalt motsatta stämma.

FRIDA ANDERSSON & BO SUNDSTRÖM: Veckans svenska intrång. Sommarlätt paradislåt utan hårda gitarriff.