Visar inlägg med etikett Florent Pagny. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Florent Pagny. Visa alla inlägg

fredag 15 april 2016

Björnidets playlist 160415




Fredagens importer till Björnidet är inledningsvis Stockholmsduon PANG!, australiensiska THE TEMPER TRAP och LALEH där svenskarna PANG! och Laleh nog importerades förra fredagen men nu finns det ljud på dessa via YouTube så det håller vi till godo med. THE TEMPER TRAP kommer med nytt album 10 juni 2016: Thick As Thieves.
Två låtar nu tillgängliga "Fall Together" och "Thick As Thieves" i idet där sångaren i gruppen må saluteras för sin goda röst; Dougy Mandagi. Kvartetten bildades 2005 i Melbourne, Australien och ses som gamla bekantingar hos Farfar Pop i idet.



OF MONSTERS AND MEN från Island med superb lyric video till "Black Water", THE WILD FEATHERS amerikansk rock från Nashville, Tennessee och chansonsångaren MARC DUPRÉ från Quebec, Kanada där franskkanadensaren är en nyhet i idet trots sina 43 år.



Tre bekantingar avslutade veckans importpaket: NATHANIEL RATELIFF & THE NIGHT SWEAT från deras namne album från 2015 "I Need Never Get Old", ROXETTE med försmak till deras nya studioalbum Good Karma som ges ut 3 juni och FLORENT PAGNY igen och nu i samarbete med RAUL PAZ som är kuban men som går under namnet The French Cuban. Raul Paz lämnade Kuba 1993 men anses ändå den sm revolutionerat kubansk populärmusik under 1900-talet.

fredag 1 april 2016

Björnidets playlist 160401





Chilling out ;-)) så här postpåsken med DIANE ARKENSTONE och VALDI SABEV i två flummiga new age verk i synnerligen vackra musikvideos. Arkenstone har gett ut 17 album med healande musik sedan 2000 på det egna skivbolaget Neo Pacifica Recordings - tidigare gift med David Arkenstone - också hand multiinstrumentalist.
Valdi Sabev är en bulgarisk multimusiker som har en egen hemsida med länk http://valdisabev.com/
Mellan Arkenstone och Sabev en visuell upplevelse av Amanda Bergman i AMASON och deras fabulösa tolkning av "California Dreamin´".


ZUCCHERO och FLORENT PAGNY har de gemensamt att de båda är återkommare på Björnidets spellistor och att de båda vistats en del på Kuba de senaste åren. Dessutom är båda aktuella med nya album senare i vår där deras låtar i ett detta inlägg ingår som spår.
Mellan dessa italofranker KEVIN MORBY 27-årig texan från Lubbock. Bekant 2013 med låten "Reign" från Harlem River - Morby också aktuell med nytt album i april 2016. "Dorothy" är en försmak på detta.

När det ändå finns plats i detta inlägg så adderas Kevin Morbys "Reign" i levande utförande från Seattle och Zuccheros "Love Is All Around" från Havanna, Kuba samt Florent Pagnys "Ma Liberté De Penser" live från Olympia i Paris 2003.

fredag 19 februari 2016

Vecka 7: Ny musik i idet


Även om dagen tycks hinna ljusna alltmer innan solen går ned så är det is- och regngrått i kvarteret och en dag som passar sig utmärkt för att finna ny musik att bli involverad, inspirerad och intryckt av.
Nu har veckans musiktillägg inte varit särskilt anmärkningsvärt tilltalande så redaktören fick återvända till 1987 och en mäktig fransk popballad för att fylla kvoten sex nyheter trots allt.

 

Sidonie är en spansk grupp aktiva från 1997 med medlemmarna Marc Ros, Axel Pi och Jesús Senra. Sju album har gruppen levererat och från det senaste Sierra y Canadá (2014) är "Estáis Aqui" importerat.

Postiljonen är ett svensk-norskt "dröm"popband bestående av Daniel Sjörs och Joel Nyström Holm från Stockholm och Mia Brox Bøe från Bergen. Bandet bildades i september 2011 efter att de tre medlemmarna träffats på en musikskola i Stockholm. "The Open Road" från senaste albumet Reverie (2016).

Remixade versionen av "Hurts" är hämtad från specialutgåvan av senaste Mika-albumet No Place In Heaven och från detta album har vi lufsat västerut med "Good Guys" och "Staring At The Sun" mellan öronen.

 

"N´Importe Quoi" var den första singeln från Florent Pagny 1987. Låten handlar om förlisning i droger. Låten toppade listorna i Frankrike 1988. "Ma Liberté De Penser" var en av de mest markerade låtarna från året 2003 - också den från Florent Pagny.

Hugo Hans växte upp med The Everly Brothers, Jimi Hendrix, Cream och Bob Dylan. Omgiven av en familj av musiker så lärde han sig spela gitarr och piano och började skriva låtar vid 10 års ålder. Efter år av att närmast försöka låta som sina viktigaste influenser slutligen började han hitta sitt eget sound. Hugo Hans gitarr hänger på en vägg i Brooklyn.

"Tu Vas Me Manquer" med den stora fransk-kongolesiska rösten hos Maître Gims. Importerad från albumet Mon Coeur Avait Raison.


Blå himmel över kvarteret till slut!