Visar inlägg med etikett Football manager. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Football manager. Visa alla inlägg

torsdag 7 juli 2016

Football manager 150704

Allt medan styrelsens nöjdhet sjunker till allt längre nivåer så kämpar redaknörden vidare i motvind.

På eget initiativ skriver han kontrakt med två nya spelare mittfältaren Andreas Acar och anfallaren Julius Andersson och supportrarna verkar spända och förväntansfulla inför dessa nya värvningar.

25/7 Härnösand (borta) 1-2
Med standard mentalitet och flexibel formation i 4-2-4-taktiken reser Skellefteå FF:s A-lag ner till Härnösand för match i division 2 Norrland. Vänsteryttern och nyckelspelaren Sandström är fortsatt skadad med ett blåslaget huvud. Forss Nordlund är en pålitlig ersättare för Sandström i positionen och får förtroende från start. "Kom igen gubbar!" låter tillropen från tränarstaben.

Och Forsgren sänder en superb assist till Forss Nordlund som slår in 1-0 till SFF. Men redaknörden hinner inte tänka på taktikbyte efter målet innan Härnösand kvitterar i nästa minut. Enberg fortsatt med mycket dålig moral fungerar inte bra i målet och utövar ju ett dåligt inflytande på laget som lagkapten. Om inte eländet var nog så drabbas Forss Nordlund av hjärnskakning i samband med en nickduell. Ignorerar hans onda huvud och låter honom spela vidare med sin skakande hjärna.

Efter pausen måste jag ändå ersätta honom och får gå ned på 4-4-2 kontringsspel i stället vilket inte blir någon succé. Härnösand slår in sitt segermål och Skellefteå förlorar matchen mot Härnösand som låg på nedflyttningsplats i tabellen inför matchen.
"Kollaps!" är rubriken i Norran efter förlusten för Skellefteå FF. Forss Nordlund blir borta i två veckor på grund av sin skada.

Efter matchen står redaknörden meddet icke så smickrande lägsta oddset på vilken tränare som kommer att bli den näste som får sparken i norrlandstvåan. Känns alarmerande för stunden!

Assisterande manager Burlin rekommenderar att jag tar ett snack med reservspelaren Nordh som är på mycket dåligt humör. Nordh är inte nöjd med att stå utanför A-laget och blir lite trött på samtalet med honom och avslutar det med att "jag är din manager och det är jag som bestämmer!". Vilket Nordh inte är nöjd med.

Dessutom tvingas redaknörden ta ett samtal med en för laget mycket viktig spelare - spelmotorn på mittfältet Almqvist. Han tänker på sin fotbollskarriär och vill spela division 1-fotboll och "inser" att Skellefteå är på väg åt fel håll och han känner sig kvävd i laget. Säger till honom att han är viktig för laget och att jag inte kan gå med på att släppa honom mitt i säsongen.
Undrar vad som krävs för att han ska stanna men han verkar ointresserad av att svara och dessutom hotar han med att sprida dålig harmoni i laget eftersom han ser sig ha stort inflytande i gruppen och ser att han har en potential att fördärva allt för redaknörden management.

Nordh går till pressen och berättar sin version om grälet med sin manager. Ignorerar honom eftersom hans position i laget inte är värd ett större engagemang. Värre är det med Almqvistärendet.
Tvingas att närvara vid ett lagmöte där jag lyckas få med mig majoriteten i laget med motiveringen att jag måste jobba för att behålla de bästa spelarna i laget så långt det går. Till och med lagkapten och frustrerade Enberg håller med mig.

Eurosport är på hugget igen och jag försöker klara mig ur situationen med äran i behåll. Dock inte så lyckat eftersom styrelsen vill ha ett möte med redaknörden på grund av den dåliga harmonin i laget. Det räcker att säga att jag lovar bättring så blir styrelsen nöjd för stunden. Styrelsen vill se förbättringar vad gäller resultat och att managern presterar bättre.

1/8 Valbo (hemma) 2-0
Valbo har sjunkit långt ned i tabellen och deras manager har just fått sparken. Skellefteå FF är favoriter inför matchen trots de svaga resultaten på sista tiden.
Med de två högeryttrarna skadade så ser situationen inte god ut före matchen.
22 grader varmt och vindstilla på Norrvalla. 250 biljetter är sålda till matchen. Allt ser lovande ut för en fin föreställning i augustisol.
Moralen inom laget klassas som "bedrövlig!". Trots detta är redaknördens uppgift att tända laget: "Vi är favoriter så gå ut och visa vad ni kan!"
Skellefteå uppmanas till offensivt spel och ingenting händer i första halvlek. Så säger jag till spelarna i pausen att "jag är inte nöjd!" och då händer det otroliga. Åhlman 1-0 och Bergström 2-0.
"Giftiga avslut fällde avgörandet!" lyder rubrikerna efter matchen. Omgångens bästa match enligt förståsigpåarna.

4/8 Friska Viljor (borta) Svenska Cupen 1-0
"PRESSEN PÅ SKELLEFTEÅ FF:S BOSS ÖKAR!". Rubrikerna är svarta. "Resultatet i matchen avgör hans öde!"
Moralen är något bättre än bedrövlig i laget efter vinsten mot Valbo och lite snack i korridorerna inför matchen. Styrelsen har inte ens förväntat sig att SFF går vidare från första omgången i cupen.
4-2-4 ärtaktiken och offensiv inställning förväntas även om SFF spelar bortamatch. Sandström får spela trots sitt blåslagna huvud och skadas ganska snart igen. Doktor Eliasson som finns på plats i Örnsköldsvik konstaterar att Sandström har brutit en arm! Forss Nordlund kommer in som ersättare med sitt ännu inte helt ok från sin hjärnskakning och ändrar taktiken till 4-4-2. Matchen är en trist historia och går till förlängning där det magiska händer att duktige vänsterytter Westman som ersatt Andersson skickar inen perfekt assist till Forss Nordlund som ordnar 1-0 till Skellefteå.

En seger i Svenska Cupen lättare möjligen på pressen på Skellefteå FF:s boss något. Återstår att se hur spelarna hämtar sig från den förlängda matchen. Mycket slitna spelare lämnade planen och redaknörden gav goda vitsord till de trötta spelarna individuellt efter matchen för nu gäller det att höja moralen i laget!

Återstår nu för managern att finna nyförvarade Andreas Acar och Julius Andersson som blivit helt bortglömda av honom under senaste tidens turbulens i klubben.

lördag 2 juli 2016

Football manager 150718

4/7 2015: Hudiksvall (borta) 0-1

Inför Skellefteås bortamatch mot suveräna topplaget Hudiksvall får redaknörden träffa sin Skellefteås styrelse som informerar om att ekonomin försämras och framtiden ser inte ljus ut vad gäller pengar - vilket inte känns bra eftersom transferfönstret öppnar igen om elva dagar. Fortsatt säger sig styrelsen vara nöjda med managerns insats - men inte mer.

I tumultet efter förra matchen kom ett anrop från reservspelande backen Dahlgren att han ville tala med sin manager privat - redaknörden missade helt detta anrop och lämnade det obesvarat vilket fick konsekvensen att Dahlgren gick ut i pressen och sa att det hade uppstått ett gräl mellan honom och managern. Vilket ju var ett falskt påstående eftersom managern må ha nonchalerat Dahlgren men något gräl var det inte fråga om.
Eurosports journalister anar att det finns något här att bygga vidare på: Melvin van der Veen ringer upp redaknörden och frågar frankt "Kommer du att ge Dahlgren chansen i A-laget som han har krävt?". "Krävt" låter lite övermaga från den back som ju egentligen inte alls platsar i laget.
Svarar på telefon att "Dahlgren får visa lite tålamod!".

Inför matchen mot topplaget inser jag att lagkaptenen och spelmotorn Almqvist är avstängd efter tre gula kort i tidigare matcher. Konsekvensen blir att förstemålvakten Enberg måste tas in - Glaas bänkas för första gången och det är inte för att han spelat dåligt utan för att det finns behov av en lagkapten. Enberg är inte bara förstemålvakten som vill lämna laget utan också assisterande managers utvalde lagkapten.

Smedbakken får gå ned på mittfältet och ta Almqvist plats och Andersson som tiggt om att få starta matchen går in i anfallet som understöd till måltjuven Bergström. Låter även Dahlgren gå in som högerback i stället för mittfältaren Nordh som ändå spelat hyfsat på platsen i väntan på ordinarie högerback Forsgren som fortsatt är väldigt matchotränad.
Unge Adem ersätter fortsatt skadade Irokoze och de tillfrisknade matchotränade Sandström och Forsgren får sitta på bänken inledningsvis.
Standard strukterad blir taktiken och formationen inför matchen.

I 12:e minuten kommer 1-0 från Hudiksvall. Enberg tappar bollen i mål - greppar den inte. Hans moral är mycket dålig och väl inte lämpad som lagkapten som sådan. Ändrar taktiken till kontringsspel och plockar in nyckelspelaren och högeryttern Sandström som dock inte bidrar med mycket - matchotränad som han är. Smedbakken skadas och unge Käller tar hans plats på mitten.

Inget händer mer i matchen. Skellefteå förlorar med 0-1 borta mot topplaget Hudiksvall.
Andersson, som vill vara given i A-laget som anfallare och vid tre tillfällen har uttryckt att "första målet kommer snart", har spelat 13 matcher utan att göra mål.

Efter matchen förvärras dispyten med Dahlgren. Han kräver att få lämna laget! (Som om redaknörden skulle bry sig!). Eurosport ringer upp igen - nu skickar dom Gunnlaugsson på managern och journalisten frågar om Dahlgren kommer att lämna Skellefteå och jag svarar "vill han lämna så är det helt ok!".

Får info om att 4/8 startar Svenska Cupen för Skelleteå och motståndare blir Friska Viljor från Örnsköldsvik.
Detta om detta - koncentration och fokus ligger på nästa match.

11/7 2015 Selånger (hemma) 1-2
Nu kommer Dahlgren in i A-laget igen eftersom mittbacken Vikberg är avstängd. Detta kan bli förödande eftersom Dahlgren tycks bli mer och mer irriterad på sin manager.
För att inte blanda in honom så mycket i spelet ger jag order om attack och offensiv inställning hos de tio på planen. Spelar ju ändå hemmamatch och behöver lite highlights på planen.

1-0 till Skellefteå genom pålitlige 17-åringen Bergström och högeryttern Westman skjuter ett skott på mål som är mycket nära att gå in. Kvitteringen från Selånger efter en dålig insats från Enberg som fått förtroendet att vakta målet ytterligare en match. Tappar bollen igen. I desperation tar jag bort honom i pausen och sätter in reservmålvakten Glaas som ändå fungerat mycket bra under Enbergs skadeperiod men eftersom Glaas fått sitta på bänken i tre perioder så mår inte han heller bra psykiskt och har "dålig moral" enligt förstå-sig-påarna.

Selånger slår in 2-1 och sedan är matchen över. SFF är stillastående i andra halvlek och det som händer - det händer inte - för ingenting händer - zilch.

Efter matchen skäller jag ut spelarna vilket gör tillfällige högerbacken Nordh förbannad! "Skellefteås kollaps en besvikelse! och "Fansen förkrossade" lyder rubrikerna i pressen.

Värre skulle det bli - redaknörden blir uppkallad till ett möte med styrelsen. Om jag väljer att inte gå på mötet så river styrelsen kontraktet!. I grunden är ju Skellefteås svacka ju mitt fel som ansvarig manager och jag är ärlig och svarar "Jag tar på mig ansvaret för den dåliga insatsen". Styrelsen beslutar att jag får stanna för att jag visar mig vara en ärlig människa - så ärlighet varar längst!

Beslutar mig inför nästa match att byta taktik. 4-2-4 blir den nya taktiken. Fungerade bra mot de finska motståndet under försäsongen. Tyvärr är inte Sandström matchtränad ännu men satsar på att han får spela sig i form helt enkelt efter fotskadan.

Inför matchen mot Sollefteå kommer Dahlgren och säger att han vill stanna i laget. OK! säger jag som manager och skickar honom till U21-laget.

Transferfönstret har öppnat men ändå ganska lönlöst att ge sig ut på spelarmarknaden. Försöker värva några relativt goda spelare som är kontraktslösa men ingen accepterar de bud som styrelsen för SFF har satt som gräns. Enligt scout Roxström finns fem spelare med god potential att välja bland. Väljer att försöka värva en mittfältare och en anfallare och de lovar att tänka över budet från oss.
Scout Roxtröm får i uppdrag att finna två spelare till försvaret.
Inga större förhoppningar dock hos redaknörden.

18/7 2015 Sollefteå (borta) 2-1
Laget reser till Ångermanland för att ta sig an Sollefteå.
Ny taktik 4-2-4 och moralen inom laget är på individnivå i bästa fall "ganska dålig". Tack vare 4-2-4-taktiken så får flera anfallare plats i laget. Åhlman tas in som måltjuv och presterar - 1-0 nickmål från Åhlman.
Snart kommer också 2-0 till SFF genom pålitlige Bergström. Använder Enberg i målet - han är trots allt en i grunden den bäste målvakten - men blir förtvivlad när han åter igen släpper in ett mål genom att han inte kunna greppa bollen.

Gör också en stor miss när jag ersätter Sandström som skadats igen på vänsterkanten med högerytter Westman. Blandade ihop höger och vänster vilket en manager inte bör göra. Absolut inte under match. Byter ut Westman igen och sätter in högerytter Forss Nordlund så att positionerna i alla fall överensstämmer med spelarnas fysiska förutsättningar.
Ingen tycks ha märkt misstaget - Skellefteå håller undan och vinner matchen med 2-1. Får jobba på att få Enberg på gott humör!!

torsdag 30 juni 2016

Football manager 150627

6/6 Boden hemma 1-0.

Spelare tycker att träningen är för hård annars inget att klaga på vad gäller träningsprogram.
Skadeläget förbättras inför Bodenmatchen - nu fyra spelare på skadelistan och nyckelspelare som vänsterytter Sandström börjar känna sig på bättringsvägen.

6/6 så finns två stukade anklar, en dubbelt bråck och den sönderslitna vadmuskeln hos Brinkmann fortsatt hos doktor Eliasson - Brinkmann som varit skadad ända sedan redaknörden tog över laget får dock dagliga permissioner.

Strukurerad formation gäller som taktik inför matchen då managern får lära sig av någon lekman att flexibilitet kan leda till kaos. Vill ogärna ha kaos på plan så med "Gå ut och imponera på mig!" skickas SFF:s spelare ut på plan. Deras kroppsspråk kännetecknas av lugn och att de är i princip oberörda av mina stärkande uppmaningar före match.

Boden har bollövertag och anfallarna skjuter i stolpen och utanför. Men Forss Nordlund lyckas få in bollen i 31:a minuten. 1-0! Övergår till kontringsspel efter pausen och det leder inte till några storverk men i sista sekunderna av matchen räddas segern av en snygg försvarsåtgärd av mästertacklaren kapten Almqvist.

"Tursamt Skellefteå besegrar Boden!" rubriken i Norran efter matchen.

13/6 Söderhamn borta på Hällåsens IP 0-3.

23 grader och lätt bris råder. 185 sålda biljetter vilket torde betyda att SFF inte lockar Söderhamnarna att ta sig till Hällåsen denna lördag.
Kör samma laguppställning som i matchen mot Boden. Väljer dock att tillåta lite mer flexibilitet hos spelarna med förhoppningen om att de tänker bättre än managern.

Söderhamn får snabbt ett stort bollövertag och har ett mittfält på fem man som vi aldrig tycks komma förbi. Uppmanar till kontringsspel och att de ska trycka in bollen i straffområdet - vilket straffar sig direkt. Söderhamn 1-0. Försvarare Vikberg fäller så en söderhamnsk spelare inom straffområdet och Söderhamn gör 2-0 på straff. Högerbacken Kieron Kenny tappar tydligen besinningen efter det målet och får sitt andra gula kort. Utvisad utan omsvep!

På en frispark sänker Söderhamn sedan Skellefteå definitivt - 3-0-förlust och en lång trist resa hemåt och norrut igen. Vikberg som ordnade så att motståndaren fick straff verkar helt ointresserad och det får mig att säga till honom och trycka på den dåliga insats som han gör vilket inte påverkar honom särskilt mycket - fortsatt ointresserad.

Fansen (de som finns kvar) är förkrossade efter storförlusten i Söderhamn. Glaas, Nordh och Vikberg utpekas som syndabockar till och med på Eurosport!
Samtidigt får ett av ligans lag som ligger något under mittenstrecket nog av sin manager och han får helt sonika sparken - Team TG FF. Det är det laget som är vår nästa motstående hemma i Skellefteå. Redaknörden börjar bli lite orolig - anade inte att det kunde vara så hårda i division 2 utan i stället glada att dom hittade någon som ville leda ett lag i de lägre divisionerna.

20/6 Team TG FF hemma 2-3.

Regn och 19 grader. Nu skulle revanschen komma mot ett lag som just förlorat sin manager. Dock med Kieron Kenny avstängd inte lätt att finna en ersättare. Dahlgren som egentligen är mer lämpad för att hålla till på högerkanten får göra sin debut i A-laget på vänsterkanten. Enberg som är lagets mest erkänt bäste målvakt är fortsatt negativ till att jag inte använder honom i A-laget - men hämndbegäret segrar hos managern - har man demonstrativt meddelat att man vill lämna klubben mitt under säsong - ja då blir det reservplats på bänken som gäller.

Startar offensivt som blir rena katastrofen! Team TG FF från Teg gör 1-0, 2-0, 3-0 före halvtid. Lämnar anfallsspelet och inser att vi måste hålla oss till kontringsspelet och då reducerar Forss Nordlund och Almqvist så att vi klarade oss undan storförlust ändock. Allt var ändå mitt fel.

Vår meste matchens lirare Irakoze blir mer och mer sliten - tyvärr nonchalerar jag detta och det är först när han är nere i 26 % kondition som jag låter honom lämna planen och bli avbytt.
Förlust 2-3 hemma mot ett sämre lag utan manager och en skada på en av lagets bästa spelare - som manager tar jag på mig fulla ansvaret!

27/6 Ånge borta 1-1.

Spelarna börjar att successivt återhämta sig från sina skador men har ännu inte tillräckligt bara hälsa för att jag ska våga låta dom spela. Med Irakoze borta men Kenny tillbaka efter avstängning försöker jag med en ny taktik att nyttja kanterna. Men med reserv och en mittfältare på högerbackspositionen så blir uppspelen alltför dåliga. Försöker få spelarna att hålla sig lite mer på vänsterkanten men det fungerar inte heller.

Ånge har stort bollövertag så att det blir att övergå till kontringsspelet och Bergström gör då ganska snart 1-0 men i slutminuten så kvitterar Ånge 1-1. Det är Kenny som inte klarar av att markera målgöraren utan står bara passivt och ser på när motståndaren drar förbi honom och ordnar kvittering. Skäller ut Kenny efter matchen och får se vad det kan ha för konsekvenser när vi går över till juli månad 2015.

Football manager 150530

Maj månad på vag mot sitt slut. Månaden inleddes med att SFF spelade hemma mot Anundsjö - vilket efter fyra omgångar kunde ses som en toppmatch eftersom de två lagen låg etta respektive tvåa i tabellen.

Spelare uttryckte åter igen missnöje med den individuella träningen som jag instruerat är deras lojala plikt att följa.

Andremålvakten Glaas hade dock gjort framsteg på träningen. Styrelsen var nöjda med redaknördens insats som manager i Skellefteå FF. Stabil ekonomi i klubben trots att den förlorade 170 000 kronor i april månad. Glaas fick dock se upp eftersom förstemålvakten Enberg nu börjat träna för fullt inför matchen mot Anundsjö. Beslutar mig för att låta honom träna sig i lugn och ro till 100 % hälsa även om spelarna framför allt på mittfältet är synnerligen slitna efter varje match.

2/5 Inledningsvis gällde attack mot Anundsjö. Med en matchotränad Åhlman på topp tillsammans med Andersson och högeryttern Westman sliten på bänken så var förutsättningarna inte de bästa. "Delad ära på Norrvalla IP" - besvikna fans över att inte SFF kunde hålla sin ledning i första halvlek vilket torde vara delvis managerns fel eftersom han hann inte med att sänka taktiken från anfall till standard innan Anundsjö kvitterade.

9/5 Valbo borta: Assisterande manager rekommenderade en helt annan taktik än vad som redaknörden tänkte sig. Dåvarande bortalaget Valbo gick till 2-0 innan managern sänkte tempot och i kontringsspel kunde Smedbakken rädda ett poäng till Skellefteå i 78:e och 82:a minuten. Dock nyckelspelaren yttermittfältaren Sandström skadad under matchen! Illa! Illa! Stukad ankel - undrar vad det är med spelarnas fötter - den andra ankeln som stukas på kort tid. Sandström borta i cirka två månader. Ett svårt slag för klubben!

16/5 Bergnäset hemma: Redan innan matchen råkar lovande backen Dahlgren ut för en hjärnskakning och blir borta i två veckor pga den träffen.
Missnöjet fortsätter med individuella träningen. Noterar dock kraftiga förbättringar hos mittfältaren Käller - får hålla ett öga på honom.
Då kommer nästa mindre trevliga överraskning. Förstemålvakten Enberg vill lämna klubben! Nu när transferfönstret är stängt! Orkar inte tjafsa utan går med på att placera ut honom till försäljning. Han lämnar eftersom han vill ha större utmaningar än division 2 och tror inte att SFF är ett division 1-lag nästa säsong.
Sedan skadar sig den ende högerback som är i spel - Forsgren - och tro´t eller ej men han stukar ena ankeln och blir borta minst två månader. Doktor Eliasson i klubben tar hand om han också. Som mest hade han 7 patienter i Skellefteå FF - med reservmålvakten Lindhs ryggskada!
Matchen då... ja SFF förlorade med 0-1 men mittfältaren Irakoze utsågs ändå till matchens lirare!

23/5 IFK Östersund hemma: Förvirrande att det ska finnas två lag från Östersund (FK i Superettan (OBS! Detta är 2015! och detta IFK i tvåan). Tråkig match enligt åskådare och press - men med direkt passningsspel, tidiga inlägg, breddning av spelet och positionsspel så segrade SFF med enda målet. Det var åter Smedbakken som stod för segermålet.


30/5 Gällivare Malmberget borta: Standardinriktning med kontringsspel efter pausen i andra halvlek och 1-0-ledning genom Bergström. SFF kontrade i andra halvleken och Bergström slog till igen - 2-0 för SFF. Med 15 poäng på åtta matcher känner sig redaknörden ganska nöjd men styrelsen är fortsatt inte mer än just - nöjd.
Mittfältarna blir väldigt trötta av anfallsspel och när hälsan halverats framåt 60:e minuten så är det lika gott att tacka för insatsen och plocka in ersättare som kanske inte är lika goda i positionen men som ändock kan utgöra en person på planen.
Därför har redaknörden övergått till lugnare standardtaktik 4-4-2 första halvleken och går detta bra så går vi över till kontringsspel och mittfältarna har nu vilat lite mer under standardtaktiken och klarar sig fram emot 75:e minuten innan de i stort stel bara faller på plan.

Skellefteå FF med målvakt Glaas är det lag som släppt in minst antal mål i ligan, Forss Nordlund är högeryttern som sprungit längst i ligan av alla och mittfältaren kapten Almqvist har gjort flest lyckade tacklingar i ligan.


Skellefteås interna spelarstatistik efter nio omgångar och nedan tabellen.

tisdag 28 juni 2016

Football manager 150502

"Vassare avslut ordnar segern för Skellefteå!"

"Supportrarna jublar över resultatet mot Selånger - 3-0!"

"Talesmannen för supportrarna är lyrisk efter Skellefteås 3-0-seger!"



Bergström får lovord och värderad till 10 000 kronor så är han en av 20 spelare som lämnar Skellefteå efter säsongen om de inte tänker om - nobbar erbjudande i nuläget om förlängning av kontraktet.

Biljettkontoret bekräftar att Skellefteå FF sålde 115 säsongbiljetter till säsongen 2015 och scouten Roxström reste till Sollefteå för att speja på Sollefteå GIF - Skellefteås nästa motståndare - bortaplan igen.
Ordinarie målvakten Enbergs hälsa blir bättre snabbare än väntat och inom två veckor så ska han vara spelklar rapporterar Doktor Eliasson. Samtidigt meddelar Eliasson att Ddungu också drabbats av samma problem under en träning och blir borta i tre månader minst. Doktorn anser att klubben klarar av att behandla Ddungu själva så det är inte nödvändigt med någon ytterligare medicinsk kontroll!
Bra att ha en läkare med gott självförtroende och god självkänsla.

Anfallaren Krister Andersson som anses ha potential till att bli en nyckelspelare i laget accepterar erbjudande om nytt kontrakt efter korta förhandlingar - godkände utan omsvep hans önskemål.
Assisterande manager la sig i mitt taktiktänk och rekommenderade 4-2-3-1 DM Brett i den kommande matchen mot Sollefteå. Avfärdande hans råd utan diskussion! Spännande att se vad den nonchalansen från redaknördens sida genererar för konsekvenser i Sollefteå.

Skadade Enberg på väg mot matchform klarade inte doktorns fystester och får vänta ett tag till på spel i norrlandstvåan.

9 grader och i en lätt bris på en väldigt dålig plan på Nipvallen i Sollefteå startade matchen lördagen 25 april. 201 sålda biljetter - god anslutning av publik till Nipvallen som max tar in 1 000 åskådare.
Varför ändra på ett vinnande koncept? Efter att ha avfärdat assisterandes taktikförslag startade vi med vår inkörda 4-4-2-taktik. Matchens lirare från Selångersmatchen startar på bänken - "inte i form" - och Andersson med sprillans nytt kontrakt får redaknördens förtroende.
Uppmanar spelarna att njuta av matchen vilket nog ingen slutligen gjorde. 0-0 i halvtid och det spelade ingen roll att jag sa åt teamet att "Jag är långt ifrån nöjd" vilket ökade energin mentalt hos spelarna något men det märktes inte på planen. Andersson sköt ett skott utanför mål i 90:e minuten men det var allt som hände i matchen förutom att spelarna var slitna efter att ha sprungit omkring på planen utan någon större mening alls. "Värre än så här kan inte andra halvlek bli!" var den stående kommentaren efter första halvlek och värre vet ingen om det blev i andra halvlek men lika illa.
0-0 en match att glömma.

7 grader på Norrvalla idrottsplats. Vi skriver 2/5. Alltid bra plan på Norrvalla - nytt konstgräs. 265 biljetter sålda och hemmamatch mot Härnösand.
Attack! Hemmamatch borde kunna betyda viss avslappning och önskan om att visa vad man kan inför hemmafansen. Offensivt och flexibelt! Sandström avslutade en fantastisk spelfrekvens med ett avvägt avslut från nära håll. 1-0 till SFF!
Härnösand hann med att kvittera innan halvlekens slut och i pausen piggade redaknörden upp sina talanger på planen genom att påstå att "vi kan vinna det här!". Lättar på offensiven och går över till kontringsspel vilket gör succé. Smedbakken visar sin klass och pang! 2-1. Slitna spelare får bytes ut och Sandström får ta över högerytterpositionen eftersom Westman eller Westling (managern har glömt sin "ordinarie" högerytters namn plötsligt) är för sliten för att fortsätta.


Forss Nordlund kommer in som vänsterytter i stället för den förflyttade Sandström och i matchslutet så ropas "Underbart mål!" - Forss Nordlund gör 3-1 och segrarna heter Skellefteå FF och laget har nu en andraplats i tabellen efter fyra omgångar - återstår tjugotvå...


Notabelt också att Westman (så var det han hette) och Almqvist ligger i topp vad gäller assists!


söndag 26 juni 2016

Football manager 150418

Tre dagar efter 0-1-förlusten på Norrvalla mot Ånge satte sig laget på bussen med destination Sundsvall och Bergsåkers IP för bortamatch mot Selånger.

14 grader varmt, regn i en lätt bris och en plan som får bedömningen "fruktansvärd". 92 biljetter är sålda så det blir ingen trängsel på idrottsplatsen. Gott det! Selånger får anses som favorit enligt pressen.

Väl på plats i Sundsvall får jag höra att mina anfallare inte är i form och klarar inte att spela en hel match vilket känns oroande för konditionen hos övriga spelare är inte den bästa - slitna efter matchen mot Ånge tre dagar tidigare. Satsar på 17-åringen Bergström på topp med Smedbakken som släpande anfallare till höger om Bergström. Fortsätter med fantasilösa 4-4-2 men nu något dämpad till standard och undviker att uppmana spelarna till: Attack!. Även om detta är lite roligare men en seriös manager ska inte bara tänka på sin egen glädje utan på laget - som en i teamet.

Som en konsekvens av mer seriöst tänkande så låter jag min assistent Burlin sköta taktiksnacket före match och han kör sitt välbekanta "Kom igen killar! Visa vad ni kan!!" - vilket oroar mig en smula. Hans taktiksnack får dock viss effekt i spelarnas reaktioner även om högeryttern Westman mest blir nervös. Målvakten Glaas däremot "överlycklig" och med slitna Skellefteåspelare så startar matchen med ett fritt attackerande Selånger men Glaas som växer mer och mer in i rollen som lagets målvakt gör några excellenta räddningar med bra grepp om bollen.


Så i den 19:e minuten händer det: Skellefteås 17-årige måltjuv Bergström gör mål! Redaknörden hoppar i det lättfallande regnet på den fruktansvärda planen av glädje.

Skellefteå FF har gjort mål och spräckt nollan i division 2 Norrland!


"Håll detta uppe!" ropar managern till sitt team på planen. Slitna spelare oroar - kaptenen Almqvist kommer inte att orka hela matchen - det är tydligt redan efter 30 minuter. Redaknörden tänker: "Bara han klarar sig till pausen!"
Almqvist klarar sig till pausen och finns på planen när Bergström sätter in 2-0 i 50:e minuten. Hur gick detta till? Oron stiger eftersom Selånger håller bollen väldigt lätt och inför det faktum att nyckelspelare som Sandström och Almqvist måste bytas ut. Ser efter vad som finns på bänken och ersätter Almqvist med Adem (en annan tonåring) Sandström med Forss Nordlund. Minut för minut så håller detta. Irakoze skriker att "orkar inte längre! och då får Odungu komma in som ersättare för Irakoze... mitt i alla dessa byten orkar SFF anfalla en gång till och då slår Smedbakken till med ett skott som passerar rakt igenom Selångers försvarsmur! 3-0..


Matchen är över och glada spelare med glada tränare kan ta bussen tillbaka till Skellefteå som segrare! Hyllar spelarna efter matchen och det är bara Glaas som av någon anledning är ointresserad av att hyllas - enligt rapporten "taggar" han ned när jag försöker berömma honom vid sidan av teamet för hans goda insats i matchen - utan resultat.

lördag 25 juni 2016

Football manager 150415

Kontraktslöse Nordh signeras som högerytter till styrelsens och fansens stora besvikelse. De ser inte honom som en spelare som kommer att förstärka laget.
Vad göra? I sista stund innan transferfönstret stängs så får man ta det som gives.

Redaknörden dementerar rykten om att mittbacken Larsson ska lånas ut. Det är återigen journalisten van der Veen från Eurosport som kontaktar mig via telefon.

Däremot så hyser Filip Westman viss beundran hos supportrarna tillika hjälptränarna som ser honom som ett löfte och en potentiell storspelare. Så Skellefteå FF tycks ha fått sig en högerytter ändock.

Rycker ut till träningslokalen och ger varje spelare ett individuellt träningsprogram som svar på kritiken från både spelare och assisterande manager.

"Exalterad över nyförvärv!". Svenska Fotbollspressen tycks lika exalterade när de sänder ut nyheten om Skellefteås nye managers glädje över att ändå få in två högeryttrar. Westman får dessutom toppbetyg när han debuterar i U21-lagets match mot Umeå. "Stabilitet och energi" är ord som nämns i anslutning till Westmans insats i matchen. Målgörare dessutom!

Alsenhag fortsätter att klaga på träningen. Vad vill han? Svarar med att nonchalera fyra spelares missnöje vad gäller träningsprogrammet.

Scouten Roxström rekommenderar att jag håller ett öga på anfallaren Robin Andersson i IFK Umeå (div. 3) vilket jag lovar att göra.

Tio grader kallt är det i Uleåborg på matchdagen när vi ska ta oss an vår näst sista träningsmatch på försäsongen. 18 personer har trotsat kylan och lockats till att köpa biljetter till matchen. Startar med samma laguppställning och instruktioner som inför segermatchen mot TP-47 från Torneå.

När väl spelarna marscherar in kallfrusna på planen upptäcker jag att Åhlman är med... och det var ju inte meningen att han skulle starta matchen. Kan ju inte ta honom åt sidan och meddela honom att "Vad gör du här? Du ska inte vara med!" - utan han är av "misstag" uttagen av redaknörden och som sådan ska han spela från start.
Lugna och oberörda - det är spelarnas mentalitet inför match - de håller sig neutrala och bara inväntar instruktioner från redaknörden.
"Uppmuntra till attack!" får jag höra från assisterande manager och han behöver inte bry sig om att säga det - för det var ändå min plan från början. "Kom igen gubbar!".

Offensivt strukturerad stil och vad händer jo.. Åhlman som ju inte skulle vara på plan nickar in bollen efter fem minuter! Planen är snövit och ser glimrande ishal ut. Möjligen inte lämpligt att spela så intensivt attackerande på vinterunderlag men fortsätter och Irakoze pangar in 2-0 i 70:e minuten.
Seger i Uleåborg mot Tervarit med 2-0!

Nu blev det så att vi fick stanna i Finland eftersom nästa motståndare var ännu ett finskt lag - FC Korsholm. Korsholm är en klubb från Vasa och vi får väl ta färjan hem till Västerbotten sedan.

Styrelsen är nöjd med mitt "management" och säger att stämningen i omklädningsrummet är positiv och uppiggande. "Skellefteå krossar Tervarit!" står det på löpsedlarna.

Personalmöte igen med klagomål på träningen och Nordh (den icke så önskade nykomlingen på höger mittfält) gjorde en bra match i en U21-match trots att han är 26 år gammal. Prisades för sin passningsförmåga.

Med tre spelare skadade inför säsongspremiären 15/4 så kom vi till Vasa och matchen mot FC Korsholm. Det är målvakten Enberg (åter om en månad), högerbacken Brinkmann (åter om 2-4 månader pga söndersliten vadmuskel) och Forss Nordlund som är borta en vecka med en lårkaka.

För första gången under 2015 får Skellefteå FF spela i plusgrader! Åtta grader plus och perfekt plan.
Spelar nu med Åhlman på topp från start (medvetet denna gång) och efter 5 minuter så tar SFF ledningen med 1-0 men det är Andersson som gör målet. Ändrar inte taktiken utan kör vidare i attackerande stil. Korsholm kvitterar snart, Sandström gör ett offsidemål och i pausen byter jag ut Åhlman mot Smedbakken som i 54:e minuten ordnar 2-1 och seger för SFF.

När matchen är över råder viss turbulens eftersom jag som den nye managern måste göra ett batteribyte mitt i firandet - om det är nytt batteri i pacemakern återstår att insinuera - dock är managern väl laddad till seriepremiären hemma mot Ånge den 15/4.

Seriepremiär i division 2 Norrland. Scouten rekommenderar ånyo attack och matchförberedande anfallsträning. En hyfsad publiksiffra väntas - 220 biljetter är sålda på morgonen. En del sektioner på Norrvalla IP kommer att vara stängda för att hålla nere kostnaderna för publikvärdarna.

+8 grader och vindstilla på Norrvalla. Ytterligare 36 personer har under dagen köpt biljetter till SFF:s första seriematch för säsongen. Motståndaren Ånge IF kommer från en lyckad försäsong med 4-1 senast mot IFK Sundsvall.
Och... Jonas Eriksson - Sveriges meste internationelle domaren - kommer att döma matchen! Vilket väl få ses som sensationellt!

Startar med Åhlman och Andersson på topp. Flera spelare är slitna efter Finlandsäventyret bland annat Andersson.
Nu händer någonting oväntat i matchen - i samband med ett byte tappar jag som manager tillgång till min monitor och jag ser ingenting av vad som händer på planen. Får bara resultat inrapporterade och redan efter första halvlek inser jag att detta går ju inte. Ser ingenting av vad som händer på planen som om någon förpassat mig till källaren och låst dörren.
Inser att jag får lämna in en protest och krav på omspel. Ser att matchen slutat 3-2 till Ånge men SFF har ju inte fått det management som de (väl) behöver eftersom redaknörden suttit med något som kan liknas vid förbundna ögon under 60 minuter av matchen.

Matchen spelas om helt enkelt. Attack! Startar nu med Smedbakken och Andersson - "Ren uppvisningsfotboll från Ånge!" - domaren Jonas Eriksson får mycket goda vitsord - och Skellefteå FF förlorar sin premiärmatch för säsongen med 0-1.
Redaknörden säger till sina spelare - att det var ok - ingen skada skedd utan vi kommer tillbaka - och går sedan hem och drar täcket över huvudet. 

fredag 24 juni 2016

Football manager 150331

"Vassa i offensiven" - scout Roxström kommer fram till samma bedömning av nästa finländska motståndare i träningskamperna under våren 2015.
TP-47 eller Tornion Pallo -47 heter motståndarna från Torneå.

Inför matchen rekommenderades jag att ånyo samla personalen till möte. Precis som vid förra mötet handlade det om mina begränsningar som träningsansvarig. Vore fint att finna en duktig tränare som kunde sköta detta så kunde redaknörden få fokusera på det som kräver tanke och förnuft - taktiken.

Målvakten Simon Lindh funnen på marknaden av självaste managern själv får sitt träningsprogram individualiserat efter målvaktstränarens råd och rön.

Transferfönstret stängs 1/4 med tidsgräns för övergångar. Beslutar mig för att inte ge mig ut på spelarmarknaden eftersom jag i nuläget fortsatt inte har någon mer distinkt och tydlig plan för hur målet ska nås med Skellefteå FF vidare upp i divisionerna. Redaknörden befinner sig fortsatt i en lärande fas.

24/3 förutsätts den nye managern att bekräfta klubbens vinstbonus till spelarna och det förslag som jag får uppfattas först som 201 kronor för ligaseger och 251 kronor för cupvinst. Godkänner avtalet på direkten! Sedan när jag återvänder till avtalet upptäcker jag att det handlar om 20000 respektive 25000 kronor - att jag noterar skillnaden beror på att vid andra läsningen av avtalet så har jag läsglasögonen på! 20000 skrivs som 20t inom den fiktiva fotbollsvärlden vilket ju även känns lite mer verklighetstroget. Det ordnar sig nog ändå eftersom vinstbonus bestämts av styrelsen.

Nu väntade matchen mot finländska TP-47. En klubb som bildades av järnvägsarbetare 1947 i Torneå och nu 2015 i finska tvåan. Laget besegrade Skellefteås konkurrenter Gällivare-Malmberget för en vecka sedan med 3-0 så det där med "vassa anfallare" tycks stämma.

Eftersom vi saknar någon på höger mittfält så får Sandström byta flank från vänster till höger medan Forss-Nordlund debuterar i A-laget som vänsterytter.

Nyckelspelaren Andersson är nu kurerad från den förkylning som han drabbades av efter matchen mot Assi i Kalix och i vinterkyla på minus tio grader. Tack vare vår nye doktor Eliasson så är han nu kurerad men får ändå vila under första halvleken.

Annars fortsätter klagomålen om att träningsprogrammet inte håller måttet. En av mittbackarna har av mig som träningsansvarig varit "ombedd att ingenting göra" - vilket naturligtvis irriterar Larsson. Sätter honom på styrketräning medan Alsenhag som återkommit flera gånger om att han vill ha ett individuellt träningsprogram - så han håller nu på med att träna upp spänsten!

Två dagar före match dyker vaktmästaren på Norrvallas idrottsplats upp och undrar om jag vill ändra på fotbollsplanens mått - låter som en möjlighet att dra ned på motståndaren TP-47:s kapacitet - och osportslig vill jag som den nye managern inte vara - inte än. Behåller storleken på planen till standardmåttet 104x66 meter.

Matchdagen när Torneåteamet har anlänt ser planen bra ut enligt rapporterna. 79 personer har köpt biljetter till lördagsmatchen och det får som tidigare anses vara en god siffra eftersom temperaturstocken visar -8 grader - dock vindstilla vilket väl garanterar jämn kyla matchen igenom.

Laguttagningen till matchen har varit klar länge. Förutom byte på flankerna så har jag gett order om markering från mittbackarna av TP 47:s anfallare och att ytterbackarna tacklar normalt men inte mer.
Pressen som plötsligt engagerat sig tror på oavgjort.

Taktiksnacket före match är alltid lite problematiskt. Spelarnas kroppsspråk tyder på lugn och att de är oberörda av situationen. Detta tycks mig något oroande - lugn och oberördhet tyder väl mera på likgiltighet än engagemang inför matchen. Drar till med "Ni är kapabla att vinna matchen!" vilket inte på något sätt ändrar deras loja inställning inför matchen. Det är bara vänsterbacken Kieron Kenny som reagerar positivt liksom nyckelspelare Sandström. Det senare känns ju bra eftersom jag har placerat honom på en plats i laget som han inte är till 100 procent tillfreds med.
Stämningen i laget är möjligen inte på topp efter den "rosenrasande utskällning" som de fick sig tilldelade senast i omklädningsrummet efter 0-4 förlusten mot finska Jara från Jakobstad.

Matchen då... jo den kunde inte starta bättre! Efter 41 sekunder provade Filose Irakoze skott på mål från 22 meter och pang! 1-0 till Skellefteå! Som manager så fanns ju tanke redan då att "nu mosar vi dom!" och målet följdes av en attack från Torneå men målvakten Glaas gjorde en fenomenal paradräddning!
Resten av matchen innehåll inga (!) highlights alls utan blev en trist historia - så pass trist att de 79 åskådarna buade ut lagen i paus. Men jag visade gott omdöme och berömde spelarna som såg mycket glada och nöjda ut förutom frusna vilket förmodas. Särskilt riktade jag mig till Irakoze och Glaas som genast blev "överlyckliga".

Även om jag plockade in den nyligen tillfrisknade Andersson på topp i stället för Smedbakken så hände ingenting i andra halvlek förutom att spelare var rejält slitna - konditionsmässigt lider laget fortsatt. Piggare ersättare kunde inte åstadkomma någonting heller - vilket väl inte är så underligt efter att ha suttit på bänken i -8 grader i en timme!

Seger 1-0 vilket kändes bra. Mycket bra till och med!
Assisterande manager Burlin tyckte dock att vi i matchförberedande träning borde träna flera taktiker än 4-4-2 vilket ju är klokt. Vi får se hur det blir med detta. Som ny manager finns fortsatt problem med den byråkrati som justeringar i taktik och träningsprogram hålls med.

Nästa match så får Skellefteå FF ge sig ut på en resa över Bottenviken till Uleåborg och möta Tervarit. Enligt scout Roxström så har Tervarit problem i defensiven så han rekommenderar anfallsspel. Redaknörden försöker ta reda på mera fakta men begränsningar i hans kunskaper i det finska språket gör att det har uppkommit problem med att ta reda på hur det ligger till med klubben idag 2016.

Men nu gäller dåtiden - 2015. Vi skriver 31/3 och om 15 timmar stänger transferfönstret. Då ringer journalisten Gunnar Gunnlaugsson från Eurosport och han tycker att truppen i Skellefteå ser tunn ut då det saknas en självklar högerytter. Tackar för påminnelsen och för samtalet och kastar mig hals över huvud in i konkurrensen om att finna en högerytter. Yttrar som Jacob Widmark och Mattias Kesenci kändes intressanta men den lön som de begränsningar som styrelsen har satt på vad Skellefteå FF kan erbjuda möts med kalla handen av dessa två.

Nu ligger ändå bud på två högeryttrar som ska tänka på saken över 1/4 och återkomma när transferfönstret är stängt - Westgren och Nordh - där Nordh har synnerligen beskedliga önskemål om ekonomisk ersättning för att signera för SFF - ex. 10 (!) kronor önskar han som ersättning för spelad match. Som ny manager hade jag lust att dubbla denna ersättning - jag menar TIO KRONOR är ju en skymf - men beslöt att - OK erbjuder en tia för varje match som du spelar med Skellefteå FF. Om Nordh accepterar det avtal som han själv har önskat ingår en månadslön på cirka 400 kronor.
Visserligen är detta deltidsanställda spelare - men ändock!

Så inom någon dag så reser vi till Oulu - Uleåborg!

torsdag 23 juni 2016

Football manager 150321

Mars månad 2015 fortsätter i snöblandat regn och innan månaden tar slut så har den nye managern för Skellefteå FF nog lyckats bättre med att stänga fönstret mot Norrland definitivt än att öppna det på vid gavel.
Eller också råder det korsdrag där konsekvenser av feltänk och oerfarenhet skapar turbulens i en lagstomme som nog har goda förutsättningar för att kliva upp ur norrländska tvåan.

9/3 fick redaknörden hålla ett personalmöte med personalen och mötet handlade enbart om spelare som rekommenderades från assisterande manager och målvaktstränaren. Nu hade den nye managern själv givit sig ut på spelmarknaden och bara signerat kontrakt efter kontrakt på mer eller mindre lämpliga lirare för Skellefteå FF.

Managern gjorde också en miss vid signering av en ny läkare sedan den tidigare flyttat till Umeå. Styrelsen stoppade först avtalet eftersom det visade sig att den nye managern varit oförsiktig och skrivit på ett kontrakt där vi anställde en läkare för enbart U19-laget - nog bäst att läkaren får ta hand om hela laget och kanske framför allt A-laget. Nu lyckades dock managern gå vidare utan att förlora ansiktet eftersom Dr Eliasson gick med på att ta hand om hela laget för samma ersättning som det första avtalet för U19 angav. Så nu har Skellefteå FF en ny läkare!

Managern signerade på eget bevåg en målvakt som ska alternera med Glaas och Enberg (nu skadad) och Simon Lindh har skrivit på kontraktet och ingår nu i teamet. Efter att Lindh anslutit sig till teamet så upptäcker managern en Robin Sundberg målvakt i ungdomslaget som visar sig vara en stor talang och prisas i U19-matchen mot något annat ungdomslag - redan forgotten och bortglömt!

Nästa träningsmatch gäller möte med Assi i Kalix - tio grader kallt och lätt bris - ändå har 16 biljetter sålts till matchen som blir en otroligt trist mållös match. "Besvikna fans" kan man läsa på Svenska Fotbollspressens löpsedlar.

Men detta var bara början på ett än tristare slut på månaden mars. Den 21/3 anlände Jaro från Jakobstad för att möta Skellefteå FF på Norrvalla - och SFF var uppenbarligen favoriter!
Managern har aldrig hört talas om Jaro men fick lära sig med besked att detta lag är inget division 2-lag utan ett team som spelar i finska "superettan".
Med "Attack!" och synnerligen pinsamma utrop som "Kom igen nu gubbar!" peppades SFF till stordåd denna lördagseftermiddag med tre minusgrader och vindstilla - så relativt behagligt för de 122 förhoppningsvis välklädda personer som köpt biljetter till matchen. Aldrig tidigare har så många velat se truppen spela under den nye managerns ledning.

Innan matchen startade anlände ett PM om att 20 av Skellefteås spelare kommer att vara utan kontrakt inom ett år. Snabbt agerade managern för att se till att främst nyckelspelare och heta löften skriver på nya kontrakt - kanske undertecknade av deras nye manager.
Självförtroende hos managern fick sig en törn redan innan matchen eftersom ingen (!) ville skriva på nytt kontrakt - alla hade vidare planer än att låta sig ledas ned i fördärvet av den nye managern.
Vill påpeka att redaknördens eget kontrakt går ut sista november 2015 - om jag nu inte får sparken innan dess!

"Attack!"
"Kom igen gubbar!!"
Resultatet blev förlust med 0-4.
"Oinspirerat Skellefteå!" stod det i pressen.
Lagkaptenen i matchen Almqvist (som också vägrat skriva på nytt kontrakt) berättar vidare i pressen om "Raseri i omklädningsrummet!".
Managern d.v.s. undertecknad höll tydligen kvar spelarna i omklädningsrummet för att de skulle få ta del av en "rosenrasande utskällning" allt medan "papperskorgar, benskydd och muggar flög omkring i rummet"!!!
Känner verkligen inte igen mig själv i detta! Menade bara lite stillsamt att jag var besviken på den stora förlusten men resultatet blev eldigare än så uppenbarligen.
När väl papperskorgar, benskydd och muggar var på plats igen så får den nye managern erkänna att det är nog han som är problemet:
Anfallstaktik mot ett finskt "superettan"-lag. Lite väl optimistiskt! En manager bör ju ta reda på vad det är för lag som står som motståndare även om det är minusgrader ute - det är ju trots allt vindstilla.
Vindstilla ute men kanske inte i omklädningsrum när explosionen kommer!

Tre träningsmatcher återstår innan seriepremiären mot Ånge 15/4. Managern får ta sig tid att finna ut hur man får försvarare att markera eller mittfältare att gå framåt och inte vända hemåt samtidigt som han får läsa in lite om motståndare.

Football manager 150307

Redaknörden står inför sitt första stora prov - att klara av att besegra FC Ypa i en vänskapskamp division 2-lag emellan - ett svenskt och ett finländskt.

Fem dagar före match har scouten varit över till Finland (Ylivieska i Österbotten) och rapporterat om vassa avslutare i laget och därför rekommenderar han matchträning i defensivt positionsspel innan vi är redo för match 7/3.
Helt OK! Hade inga alternativ och har mest gått ut och in ur träningslokalerna utan att kunna påverka särskilt mycket.

Scouten Roxström skickas till Sveriges Provspelardag för att titta på om det finns några lovande spelare där. Själv kan jag inte resa eftersom provspelardagen sammanfaller med kampen mot FC Ypa.

I avvaktan på hans rapport signerar jag engelsmannen Kieron Kenny som vänsterback - stort behov av detta inför matchen 7/3. Han ser fram emot att jobba med "så talangfulla spelare som finns i Skellefteå FF". Supportrarna är positiva inför Kennys ankomst och kontaktar till och med den så tidigare svagt intresserade lokalpressen om denna signering.

Kapten Enberg ställer upp på att ta emot Kieron Kenny och visa honom runt. Nu är inte Kenny så exotisk eftersom han kommer från spel i bland annat Ånge. Vad som händer där vet jag inte - lagkapten Enberg tillika vår målvakt och en av SFF:s bästa spelare skadar sig!!! Borta 2-3 månader på grund av dubbelt bråck! Väldans oturligt! Dessutom i dessa tider när vår läkare har försvunnit till Umeå och vi saknar egen medicinsk expertis!

Redaknörden har ännu inte full kontroll på detta speleri - eftersom han först på matchdagen upptäcker att Enberg är skadad - andremålvakten Jesper Glaas får därför förtroendet att vakta Skellefteås mål mot de omtalat "vassa" finska avslutarna.
Engelsmannen får också ta plats på en gång - inget att vila på - och tar vänsterbacksplatsen så att någon mittfältare slipper ta det ansvaret.

Matchen spelas med start klockan 15.00 7 mars 2015. Vädret var vinterligt men ändå med tre plusgrader och mulet. Publiken som hade tagit sig till Norrvallas konstgräs utgjordes av 65 fotbollsfrälsta där inget väder hindrar dem från att komma när det spelas fotboll - även i Skellefteå.
Intäkterna är ju inte de allra bästa och Skellefteå FF får vara glada att vi har spelare som inte finns på någon lönelista.

Matchen då? Jo - seger för det nya Skellefteå FF. 4-3 mot finska österbottniska division 2-laget med de "vassa avslutarna". Andreas Bergström gjorde alla fyra målen för Skellefteå och var i superb form och gillade tydligen taktiken 4-2-4 attack! Nyckelspelare i matchen var Tobias Sandström som assisterade till två mål och var giganten i anfall och på mittfält.
I andra halvlek var många spelare slitna och assisterande manager fick knacka sin huvudmanager på axeln och uppmärksamma på att "nu är dina spelare slitna". Lyckades få uppmärksamhet så att två byten gick igenom kring minut 70 - men tyvärr på grund av brister i erfarenhet av "modern fotboll" så falerade två andra byten - blev aldrig uppmärksammad av domaren.
Reservmålvakten hade tur att vi spelade med ett övertag i bollinnehav 55-45 så att han behövde bara göra tre ingripanden - och missade alla tre tyvärr så att FC Ypa gick från 1-4 till 3-4 men slutet gott och allting gott.

Fast borde söka en målvakt att alternera med Enberg och Glaas.

Football manager 150221

Så stimulerad av det rådande fotbollsläget så tändes ett ljus av möjligheter hos redaknörden för denna blogg att återuppta sin managerkarriär efter nästan tjugo års vila. Som tur erbjuds nu för tiden också möjlighet att styra ett lag framåt genom divisionerna utan att varken personligt eller medicinskt skada seriöst satsande fotbollsspelare - detta genom Football Manager.

Det är där som redaknörden befinner sig idag i sin personliga utveckling och har nu hoppat på det fiktiva managerjobbet genom att glida ett drygt år tillbaka i tiden och acceptera jobbet som manager för division 2-laget Skellefteå FF - datum 21/2 2015.
Med målsättningen att öppna Norrlandsfönstret på vid gavel!
Stora förhoppningar hos Skellefteås fans framkom tydligt när nyheten slog ned som en bomb i "schtaan". Hopp om att han ska få fart på laget. Styrelsen hoppas på en placering på övre halvan i division 2 Norrland.

Vid pressträffen samma dag som tillträdet offentliggjordes var intresset dock svalt från lokalpressen och den ende som dök upp var journalisten Melvin van der Veen från Eurosport!!! Något överraskande för den tillträdande managern som känner sig något ringrostig och visade sig också vara i ganska dåligt managerskick när hela managertillvaron blev uppenbar - ser lite annorlunda ut idag än för 10-20 år sedan. Eurosport rapporterade dock att glädjen var stor i Skellefteå över att en ny manager tagit över.
Lokalpressen borde väl ha fått sig en tankeställare där - att de inte ändå skickade dit en praktikant till den nye managers första presskonferens.

Dagen efter tillträdet spelades en träningsmatch mellan Skellefteås A-lag och deras U21-lag och som ny manager var jag glad att ingen faktiskt noterade att jag blandade ihop lagen och A-lagspelarna - glöm ålder - placerades i U21-laget och tvärtom. Matchen slutade oavgjort vilket inte känns bra för framtiden möjligen - väl. Osäkerheten i laghanteringen är stor hos den nye manager även om han alltid väljer en lugn eller säker attityd i samtal med ordförande, spelare och assisterande managern.

Tre dagar senare diskuterades fotbollsfilosofi med ordförande Christer Lindgren där min filosofi var enkel: Önskan om att värva nya spelare till klubben. Filosofin godtogs.
För att nå dit anlitades en scout David Roxström som för 5500 kronor i månaden ska hjälpa till att finna bra spelare - och försvararen Qasemi Ramin togs in i klubben och det udda med honom var att han faktiskt ställer upp utan krav på lön! Mittbacken Erik Dahlgren hämtade jag från de kontraktlösas massa och han ville först ha 350 kronor i månaden i lön - vilket godtogs - då höjde han sina krav med 90 kronor - vilket också godtogs - och Dahlgren blev nöjd.

Klubbens läkare lämnade klubben tre dagar efter mitt tillträde som manager och flyttade till Umeå. Idag har vi datum 1/3 2015 och om sex dagar spelar vi en vänskapsmatch mot finska division 2-laget FC Ypa - då förmodligen utan någon spelare som trivs på vänsterbackplatsen och utan läkare. Dessutom med en påtvingad attackerande taktik 4-2-4 till följd av de spelare som är tillgängliga.
Matchen spelas hemma på Norrvalla 7/3 2015 så det kanske ändå fungerar med fokus på anfall.

Målvakten Fredrik Enberg har jag utsett till lagkapten med Linus Almqvist som vice. Tobias Sandström får en del att göra på vänsterkanten när det kommer till fasta situationer.


A-lagets uppställning  i nuläget: Enberg (mv), Forss Nordlund (vb), Vikberg och Larsson (mb) samt Forsgren (hb).
Irakoze och Käller (mittfält) och attackerande yttermittfältare Sandström och Andersson som ska ge understöd till anfallet Bergström och Smedbakken. Forss Nordlund är helt felplacerad men idag den ende som ändå vill hålla till på vänsterkanten.

"Skellefteå FF skall kännetecknas och genomsyras av:
MOD att ta beslut, utvecklas och sikta högt
PASSION för fotboll, utveckling och föreningen.
OMSORG för kvalité, individuell utveckling och varandra.

Varje tanke, varje tillslag."