Visar inlägg med etikett Boliden. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Boliden. Visa alla inlägg

torsdag 30 april 2015

Min hembygd


Fann en åldrig väl tummad "Arbetsbok i hembygdskunskap" redigerad av björnen 1960. Från uråldriga tider med tanke på innehållet i boken. Mycket kyrka och fana. Icke särskilt politiskt korrekt idag och anser väl i backspegeln att det nog inte var särskilt korrekt 1960 heller.

På arbetsbokens sista uppslag står en hyllning och uppmaning till oss barn:
"Ni unga barn av svenskarnas land,
som ännu stolta nämna er svenskar,
ni bära Sveriges väl i er hand,
ni kunna planta er vår på dess strand.
Fädren, som ni yves av, blicka väntande ner,
SVERIGE, hela Sverige, har sina drömmar hos er
."
Idag nog ofattbart - men mycket vatten har tack och lov runnit under broarna sedan dess.
Den fostrande texten var skriven av herr K.G. Ossiannilsson.


Har alltid trott att jag var en mästare på att stava tidigt i min livskarriär men uppenbarligen hade även undertecknad problem med dubbla konsonanter. Skellefteå landskommun var hemvisten.

"Hemmet, ser du,
det är något,
som börjar med ett litet frö och slutar som ett stort träd.
Det börjar med barnkammaren,
så växer det och blir flera rum
och ett helt hus, en hel bygd, ett helt land".
Verner von Heidenstams nationalistiska andedräkt osade i luften även in på 1960-talet. Den forne nationalskalden torde ha haft en dålig dag när han formulerade den dikten - för någon vidare kvalitet i poemet är det väl inte.


Västerbottens län och enligt den flitige eleven var Umeå residensstaden men Skellefteå den största staden med 22 000 invånare. Landshövdingen heter Filip Christensson och biskopen Dick Erlander och bor i Luleå.


Gå på vägens högra sida! - Lek inte i körbanan! - Häng aldrig bak på bilar-det är livsfarligt! - Kryp aldrig under fällda järnvägsbommar! - Cykla längst till vänster i körbanan. Vingla inte hit och dit! - Två på en cykel är en för mycket! - Ha ej så bråttom att du måste åka i ambulans! - Endast hönsen rusa över vägen utan att se sig för! - ;)) Det var tider det!
Tycker att det är lite kul med hönsen som rusar över vägen - dagens hönor har dock ingen chans att rusa över vägen eftersom dom sitter i fängelse för det mesta inne på livstid tyvärr..
Och var det vanligt att man hängde bak på bilar? Så pass vanligt att det placerar sig som fjärde budet.


Klockan nio dagligen en väderkontroll - det var ändå januari månad och inte annat att vänta sig än kyla. 


Min hembygd (den spännande berättelsen om hembygden skriven av en tydligt fyrkantig elev med avsaknad av det som skulle kunna beskriva en levande hembygd).

"Jag bor i Boliden. Det är ett gruvsamhälle, som ligger i Skellefteå socken och ungefär 4 mil väster om Skellefteå. Boliden ligger i landskapet Västerbotten. Samhället har omkring 3000 inv.
Boliden har regelbundna gator och de största gatorna är Storgatan och Finnforsvägen och de löper i riktning norr och söder. I samma riktning löpa de mindre gatorna: Wesslaugatan, Falkmangatan, Skolgatan, Brandgatan, Ringen och en del av Yttervägen.
I riktning väster-öster gå Blockletargatan, Fogdegatan, Marina Gränsen, Kapellgatan, Gruvgatan, Norra Parkvägen, Gyllene Medelvägen, Disponentvägen, Bjurvägen, Södra Parkvägen, Guldgatan och Silvergatan.
Strax nordväst om samhället ligger gruvan och industriområdet, som ägs av Bolidens Gruv A-B. På samma sida av samhället finner vi idrottsplatsen Malmbacka. Där intill ligger Folkets hus.
I Bolidens centrum finns post- och telestation, apotek, polis- brand- busstation. Strax intill vid Norra Parkvägen ligger centralskola, realskola och tandvårds-klinik. 
Boliden har fyra kyrko-lokaler: Kapellet, Frälsningsarmén, Missions-kyrkan och Ungdomshem.
Öster om Boliden ligger det s.k. P-A berget och samhällets enda vattendrag, Sidtjärn.
Ett litet industriområde med plåtslageri, mekanisk verkstad och snickerifabrik finns också i Boliden."

För att förtydliga den spännande hembygdsberättelsen finns en skiss med som bilaga:


När väl uppgiften var inlämnad till fröken så användes tydligen de tomma arken i arbetsboken till att dokumentera fotbollssäsongen - om statistiken bygger på verklighet eller om det är ett resultat av en förlaga till Football Manager återstår att se.


"Här är den bygden, som fäderna röjde
redan i urtid, som hävden ej når.
Här är den marken, som fäderna plöjde
hundratals gånger i hundratalsår.
Här ha de enats,
här ha de stridit,
här ha de fröjdats,
här ha de lidit,
de gamle, som vila i ro,
de gamle som vila i ro."
(Nils Hildestrand)
Arbetsbok för tredje klassen av John Zätestam.
J.A. Lindblads Förlag - Uppsala
Pris 80 öre



söndag 18 januari 2015

Tjampens bildrapport från vinter i Boliden

 
Än rinner bäckens vatten genom januarivinterns köld.

 
Boliden
sön
Delvis molnigt
-2°
-8°
mån
Molnigt
-8°
-12°
tis
Delvis molnigt
-11°
-15°
ons
Mestadels molnigt
-11°
-16°
tors
Molnigt
-11°
-12°
fre
Mestadels molnigt
-9°
-13°
lör
Snöfall
-11°
-13°
sön
Molnigt
-7°
-9°

 
Ren vit jungfrulig vit snö.

 
Vägen tycks smalna av in i skogen.

 
Tung ligger snön kompakt på gren.

 
Bilderna tagna 15 januari en kall dag.
                                                Medeltemperatur enligt statistiken: -10,0°
 
Prognosen säger - 80 dagar kvar till vår i Boliden.

söndag 2 november 2014

Nu ska Nya Jackes rivas



"Guldets hem" - vem minns inte den gamla slagdängan? Från Bolidens storhetstid med myllrande samhällsliv och inga onda aningar om att hälften av befolkningen kommer att ha lämnat orten femtio år senare från det som borde ha hetat Bjurliden - om det nu inte hade varit någon som helt enkelt hörde fel och därför skrev fel i Bolidens dophandlingar från 1920-talet.

Jackes herrekipering låg vid Kapellgatan - om jag inte missminner mig. Jackes blev Nya Jackes och redan vid namnbytet borde man ana hur det skulle gå för ekiperingen. Sällan bra att ändra på ett vinnande koncept.

Rivningsbeslutet som nyligen kom får väl anses vara något i sena laget med tanke på det intryck som Nya Jackes ger idag.
Ändå sorgligt att se husets gapande svarta hål och krossade fönster.

söndag 29 juni 2014

Musikens födelse i idet

"Bä bä vita lamm", "Lasse Lasse liten" och "Imse vimse spindel" fanns väl där som första musikaliska erfarenheter. "Tre trallande jäntor", "I sommarens soliga dagar", "Vi gå över daggstänkta berg" och "Röda stugor tåga vi förbi glatt kring nejden hörs vår melodi" var minnesvärda favoriter.

Att sjunga unisont i grupp var väl ganska trevligt - värre var det när man blev framkallad av fröken (Ottilia) för att sjunga solo vid orgeln. Detta utspann sig på den tiden när detta var förekommande. Att sjunga solo inför hela klassen och dessutom denna Ottilia. Att man har levt ett bra tag inser man när ens första fröken hette Ottilia. Namnet har förekommit i Sverige sedan mitten av 1600-talet, och var vanligt på 1800-talet. Det blev ett modenamn i början av 1900-talet då min första lärarinna förmodligen var född - om hon nu inte var född på 1800-talet eftersom ur min synvinkel som sjuåring var hon en åldrad kvinna med grått hår och knut i nacken. Ottilia är en latiniserad form av det tyska namnet Odila. Namnets betydelse har att göra med rikedom och egendom enligt anlitad källa. Idag finns det drygt 3 000 personer i Sverige som bär egendom och rikedom i namnet. Jo namnsdagen finns kvar - 9 april firas alla Ottilor.

Det var Ottilia som möjligen hette Nyström i efternamn. Ottilia spelade tramporgel i klassrummet och om jag inte missminner mig så hade vi morgonsamling med psalmsång med hennes orgelkomp varje morgon under lågstadiet - minns mest "Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara". Uppfattade texten som "Tryggarekan" och det tog lång tid innan jag fattade vad det var som vi sjöng så tinderligt varje morgon.

TV anlände till hemmet 1960 och före det var vi hänvisade till radio. Som bekant existerade på 1950-talet bara en radiokanal och detta var till och med före Melodiradions tid. Musik spelades inte i radion förutom en Grammofontimme. Tror att sändningstiden var vid 17-18-tiden på eftermiddagen. Den inleddes med en marsch och avslutades också med en marsch. Däremellan var det klassisk musik med undantag för sista inslaget för slutmarschen som kunde vara en schlager. Tror att annonsören till och med informerade om grammofonbolag och skivans nummer.

Grammofontimmen var en gammal trogen institution som funnits sedan 1928! Det fanns ju ändå lite musik i olika underhållningsprogram som Hylands hörna som startade sända 1960.

Minns dock ett program i slutet av 50-talet som hade en ungdomligare snits - Timmen Tumba. Programmet sändes en gång i veckan och det minnen jag har handlar mest om Rock-Olga. Programmet leddes av Sven "Tumba" Johansson ishockeylegenden i detta land.



Hennes version av "What you´ve done to me" var en förlösande musikupplevelse och något som man gick och sjöng på när man lullade runt i koltåldern - "Åh åh åh åh vått jo dann to mi aj näver känn fårgett vått jo dann to mi". Så fick man sin egen musik!

Så kom dagen när det var dags för att få första egna skivan. Att spela på den nya stereogrammofonen från Philips. 1958 torde det ha varit.

Vad önskades då när det bar iväg till Renbergs Sportaffär? Utbudet i sportbutiken var ju inte det allra bästa - men som åttaåring så anade man ju inte det. Doris Day var populär med "Everybody loves a lover" - fanns på svenska "Den som glad är gläder andra" med både Alice Babs och Siw Malmkvist men det var det amerikanska originalet som var det önskade.

Medan fadern köpte Petite Fleur så fick jag hålla till godo med den tyska versionen av Doris Days låt - "Junge Leute brauchen liebe" inspelad av Maureen René. Inte förstaval precis.
Gillade goda musikproducenter redan 1958. Snyggt producerat och även på tyska lät det bra i nya Stereophilips.

Så var det igång!

onsdag 11 juni 2014

Unika box - traveling in Orton pt 7


Lissabon nedförsgata i Alfama.
Begravningståg i Pokhara.
Himalaya light.
Pokhara marknad.
Bhairewa Airport.
Hundens dag under diwali.
Nagarkot.
Adak från flyg.
Arendal.
Bron över floden Kwai.
Utsikt från ett hotell i Lissabon.
Breakfast on Santorini / Thera.
Wesslaugatan, Boliden. Non-existing today.