Visar inlägg med etikett River Matthews. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett River Matthews. Visa alla inlägg

söndag 1 oktober 2017

I morgon höstrusk. Support the artist: Vecka 39


Enligt väderspådomar från Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut
så kommer höstrusket i morgon.
Ute för att inhandla schampo, duschkräm och tandkräm passades på
att föreviga intryck från handlingsturen över sommarens sista dag.

Murgrönan på den stora husgaveln vid Katarina Västra Kyrkogata
har intagit sin röda höstmundering inför den stora bladfällningen
som väl inleds i morgon då med höstruskets blåst och regn.


Denna dag som är oktobers första dag
så fanns inga signaler på att dagen efter denna oktobers första dag
så kommer denna blå himmel vara täckt av
ett gråvitt molntäcke och vinden kommer att fälla de löv som ännu håller sig kvar
på trädens grenar


Redan idag så förvarnades man innan man gick in i kastanjeallén
av ljudet av fällda kastanjer som smäller i marken.
Fallet är så pass hårt
att kastanjerna klyvs när de träffar asfalten eller våra huvuden.


I klottersvängen har man anammat den nya årstiden redan.


Ömsom grön, ömsom gul, ömsom brun.


Konstyttring på lilla gula husets stenvägg.


Skulle inte betvivla om denna bild såldes för 200 000 kronor
på någon konstauktion 'nära dig'.


På bakgårdstak vid bödeln Mäster Mikaels Gränd
noterades denna figur - redan väderbiten inför morgondagens höstrusk.


Molnen färdades snabbt över himlen idag
och allt tycktes ändå vara 'sig likt'
när man är ute på kontrolltur i samband med inhandling av
hygienartiklar för kroppsvård, hårvård och munvård.


Dessa röda bär tillhör gruppen 'som ingen vill ha'.
Kråkorna sprätter omkring på marken kring närmaste papperskorg
och slåss om bananer (faktiskt) i stället.


Får glädja mig med att sightseeingbåten gled in mot Skeppsbron
för utan båtens röda färg hade detta varit bara grått.


Grått är i stället underjorden vid 'Slussen building site'.
Helglediga byggjobbare och tystnad råder i underjorden.


Gröna Lund stänger idag för säsongen.
Dagen firas med dagkort på 195 kronor
och du får åka hur mycket du vill på dessa karuseller,
fritt fall, berg- och dalbanor, Blå Tåget, Skrattkammare,Twister, Jetline, Icaros etcetera.

Själv nöjer jag mig med den gratis yrsel
som jag ändå bär med mig i markkontakt.


Fyra utvalda av ett tjugotal nya importer denna vecka:


RIVER MATTHEWS: "Sunshine" (EP från 24 april 2017). Engelsk singer-songwriter från Woking i England. Debuterade 2016 och kommer med ett album senare i år. Ifjol importerades "Feels Like Morning" som dock blev bortglömd.

THE WATERBOYS: "If the Answer Is Yeah" (Album 'Out of All This Blue' 8 september 2017). Från det albumet rekommenderas "Payo Payo Chin". Bandet bildades 1983 i Edinburgh och sångaren Mike Smith är den ende som är kvar i bandet är 2017.

BRIAN WILSON: "Love And Mercy" (Album 'Playback' släpptes 22 september 2017). Brian Wilson fyllde 75 år i juni månad detta år och är den ende idag levande i brödratrion Wilson som bildade The Beach Boys 1961. De två övriga i kvintetten The Beach Boys, Mike Love och Al Jardine ä dock fortfarande i livet.

GRAEME JAMES: "Wish You Well" (Singel utgiven 29 september 2017). Artist från Nya Zeeland och uppmärksammad i detta ide tidigare stort med "Alive", "News From Nowhere" och "One + One" från albumet 'News From Nowhere" (2016),

fredag 24 juni 2016

Björnidets playlist 160624


Veckans importer:


MATTHEW AND THE ATLAS: Brittiskt band med postadress Fulham. Nytt album 'Temple' ute nu. Matt Hegarty heter frontmannen i gruppen och 'Temple' är inspelad i Nashville.

RIVER MATTHEWS: Singer/songwriter från Woking i England som fått skivkontrakt med amerikanska Nettwerk som handhar många artister inom alternativa folkmusiken som till exempel Great Lake Swimmers.

THE HEAD AND THE HEART: Musikgrupp som bildades 2009 i Seattle.




ROMANtica: "Vi spelar musik och pantar burkar om dagarna för att överleva och drömmer bara om bättre liv för oss och våra familjer. Om vi har tur kan det här projektet både hjälpa oss medverkande men även sprida en mer positiv bild av romer", säger Andrei, 26." Musik från ett romskt musikgäng som dagligen spelar sin musik i tunnelbanan och nu har givit ut sin debutsingel inspelad på Warner Music Sweden av ett svenskt producentteam!

THE OUTDOOR TYPE: Australiensisk musiker från Melbourne som skriver en hel del om australiensiskt förortsliv.

OF MONSTERS AND MEN: Tredje låten (efter "Crystal" och "Black Water") som importerats från albumet 'Beneath the Skin' från 2015 och denna "Winter Sound" är ett bonustillägg på deluxeversionen av albumet.



ALESSIO BERNABEI: Solist sedan ifjol och tidigare medlem i italienska bandet Dear Jack.

BILLY JOEL: Från 1989 och albumet 'Storm Front' är "We Didn´t Start A Fire" importerad eftersom den varit ohörd sedan 1989.