Visar inlägg med etikett Navii. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Navii. Visa alla inlägg

fredag 6 maj 2016

Björnidets playlist 160505




FLORENCE + THE MACHINE import från fjolårets album 'How Big, How Blue, How Beautiful'.
"Third Eye" komponerad av Florence Welch med den den distinkta och fylliga rösten. Född i Camberwell, England - firar 30 årsdag i augusti. Konstellationen + The Machine debuterade 2007.

ALIIFE är den första helasiatiska franska popkvartetten bestående av Dorélie, Bkey, Kyyron och Aphy. K-POP på franska. "TLM" är en bokstavskombination med okänd bakomliggande betydelse.

VOLTAJ levererade redan ifjol det officiella stödbidraget för Rumäniens fotbollslandslag vid EM i Frankrike i sommar. Observera att videon är inspelad med möjlighet att styra den i 360 grader och på så vis följa med på denna tur genom Bukarest. Styr visningen med muspekaren. För redaktören är detta någonting helt nytt - men i dessa tider så finns det ju mycket "nytt".
Redan 1982 debuterade gruppen Voltaj - för Europa mest känd för deltagandet i Eurovision Song Contest ifjol med "De La Capat".


NAVII med det andra intagna spåret från albumet 'Tout Se Donner'.

AMERICAN AUTHORS upprepar sig med titellåten från deras 'What We Live For' - albumet som kommer 1 juli 2016. Detta är faktiskt fjärde spåret som redaktören betalat 12 kronor för från det kommande albumet.

KENT släpper senare i år sitt allra sista album och "Vi Är Inte Längre Där" är andra förhandsutgåvan efter "Egoist".



BOY & BEAR är en musikgrupp från Australien som är influerade av folk- och countrymusik men även krydda av 70-talspoprock finns etablerad i det som levereras sedan 2009 av Boy & Bear.

THE MONKEES kommer med ett nytt album 27 maj och importerats mest av nostalgiska skäl. 50-årsjubileum i år 2016. 'Good Times' heter verket och innehåller låtar skrivna av Harry Nilsson, Tommy Boyce, Bobby Hart, Neil Diamond, Carole King och Jeff Berry/Joey Levine. Idel 60-talskompositörer. 

GALANTIS bildades 2012. En duo bestående av Christian "Bloodshy" Karlsson, som också är en del av Miike Snow och Linus Eklöw, som ska vara mera känd som Style of Eye. Känns inte särskilt unika i denna upprepning från "Peanut Butter Jelly" som funnits på spellistor i idet året 2015.

Det var det!

lördag 5 mars 2016

Björnidets playlist 160304


Himlen är inte alltid blå och definitivt inte denna lördagsmorgon. För en vecka sedan såg det annorlunda ut vad gäller himlavalvets tillstånd. Blå himmel över marknadskommersen på Hötorget.
Denna gråväderslördag har redaktören full tillgång till huttrande förbipasserande från sin peeping position bakom skrymmande och skymmande fönsterträdgård.
Just nu ringlar och svinglar Richard Hawleys "Heart of Oak" i idets kommandocentral. Ute i köksregionerna väntar rengöringsuppgifter som redaktören för tillfället vänder ryggen till och i stället filosoferande ser ut mot den bit av världen som är hans synfält begränsat av pelargoniornas blad. 

Detta är en fri lördag efter en ganska belastad vecka på ämbetsverket. 
Efter att ha tagit del av Bojan Carlssons persona på television igår kväll så håller sig dock redaktören i distans till det som belastar för stunden.
Redaktören rekommenderar ett besök på http://www.123minsida.se/Bojan/ och varför inte läsa 103-åriga Bojans tankar om livet. Ett enastående tillfälle att ta del av livserfarenhet och få perspektiv på de senaste 103 åren.


Senaste importerna till Björnidet:
Julian Heidrich alias Julian Le Play är en österrikisk artist som 2014 gav ut albumet Melodrom varifrån "Mein Anker" är hämtad.
Klingande är den franska deep house dj grupp som bildades 2012 av Cédric Steinmüller och Edgar Catry. Genombrottet kom med "Jubel" 2013 och "Losing U" är deras singel från inledning av detta år 16.
Richard Hawley från Sheffield fyllde 49 år 17 januari och startade sin karriär i bandet Longpigs på 1990-talet och var även medlem i Pulp. Som soloartist är hans Hollow Meadows från september 2015 hans sjunde album och från detta verk är två låtar importerade denna vecka "Which Way" och "Heart of Oaks".


Johnny Hallyday den franske rocklegenden lever och är aktiv ännu. Han föddes som Jean-Philippe Smet den 15 juni 1943 i Paris av en fransk mamma och en belgisk pappa. Började sin bana på 60-talet med att huvudsakligen sjunga franskspråkiga versioner av amerikanska rockhits. Numera också känd som skattesmitare med flytt till Schweiz och Sarkozyanhängare. "Mon coeur qui bat" från senaste albumet De L´Amour som kom ifjol.
Fangoria har redaktören talat om tidigare här i vinter och "Fiesta En El Inferno" är den andra låten som införskaffas från vinterns album Canciones Para Robots Románticos. Namnet Fangoria är hämtat från den amerikanska filmtidningen som specialiserat sig på splash och skräckfilmer i de lägre kvalitetsklasserna. Duon Fangoria startades 1989 och består av spansk-mexikanska Alaska (Olvido Gara) som står för sången och valencianen Nacho Canut som står angiven som basist.
Navii född som Ivan Chauvet är en fransk sångare som debuterade i mars 2014 med en singel och nui vinter är aktuell med en EP som innehåller "J'écoute du Miles Davis".
Morat är en spansk indiegrupp som uttalar sig så här på facebook. "Nos gusta hacer y tocar música. Es nuestra pasión y no hay nada que nos interese más que transmitir esa pasión a todos" vilket betyder att de gillar att göra och spela musik och vill sprida sin passion till alla! En givmild attityd de håller sig med. "Cómo Te Atreves" härkommer från en novembersingel 2015.



Bilder från hemmavid en ljus dag i februarimånadens slut. 


Citerar Bojan:
När min gamla mormor levde hade hon ett mycket talande uttryck för tomt prat och intetsägande trams.
Jag relaterar hennes ordstäv, som lyder:
”Det var mycket skrik och lite ull, sa han, som klippte grisen.”
Därför håller redaktören tyst så länge.