Visar inlägg med etikett Nathaniel Rateliff. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nathaniel Rateliff. Visa alla inlägg

söndag 28 januari 2018

Mellandag med musikimporter

Mellandag med väder som bara är grå
och visst lite tunt regn
och elektriciteten flödar för att ge redaktören
en känsla av att må vara mellandag
men ändå - en dag.


För att memorera söndagen 28 januari
så vändes blicken inåt
och syner som är unika för detta ide.
Redaktören prisad som årets fotbollstränare 2002
också någonting unikt.


På bloggplatsen ett överfyllt pennskrin
av förmodligen enbart stöldgods
från någon pennlös myndighet.
Varifrån pennor kommer
och varthän pennor går?
En liten filosofisk gåta så här när det ändå ljusnar trots allt
denna söndag som startade i helgrått.


Ett måttband
som har sitt berättigande möjligen vart tionde år
men ändå en nödvändighet i ett hushåll.
Notera att julhälsningen från moster på Lidingö
fortfarande gäller som senast inkomna privatpost.


Utblick norröver
från platsen dit solen aldrig når.
Denna gråskepnad av dag.


I "Der Fenster Garten"
slocknar livet långsamt
och vi får hoppas på en återuppstånden måndag.

Från "Veckans musikimporter"


Det våras och för att göra någonting festligt av februari och mars månad så arrangeras musikfestivaler över hela Europa för att välja ut länders representanter till Eurovision Song Contest - nu i Lissabon. Trodde att det fanns en regel att låtarna inte fick komma till allmänhetens kännedom före finalen men detta gäller tydligen inte längre och hur skulle man kunna stoppa för tidiga lanseringar i dessa tider.
Funnit MALO' i den franska uttagningen och valt att importera låten "Ciao" och vill påpeka att så väl som redaktören förstår det franska språket så blev detta ingen vinnare i Frankrike - men utvald som vinnare i detta ide.

EZRA FURMAN är en gammal bekanting och "Love You So Bad" ingår på Furmans kommande album 'Transangelic Exodus" som anländer 9 februari.

NATHANIEL RATELIFF & THE NIGHT SWEATS är också bekanta sedan tidigare och är man bekant så är det ju följdriktigt ointressant att lägga till "sedan tidigare". "You Worry Me" smakprov från kommande albumet 'Tearing at the Seams' 2018.

BRETT DENNEN - får leta lite här... Jo, låten "Already Gone" kommer från EP:n 'Let´s...' från 2018. Dennen är en amerikansk folk/pop-sångare från Kalifornien. Debuterade 2004 och 2016 kom han sjätte album 'Por Favor'. 

GEORGE EZRA är ju en artist som till och med är känd utanför detta ide. "Paradise" från kommande albumet 'Staying at Tamara´s'. Hans genombrott kom 2014 med "Budapest" och George Ezra har ett efternamn Bennett och är född i Hertford, England.

YOUNGR är ett one-man-band och Dario Darnell heter mannen från Manchester som låter flyktigt, intetsägande och passande nog för en morgontur till ämbetsverket. Videon ger dock lite mer visioner om en god gångatur till arbetslivet så länge det nu varar...


HUDSON TAYLOR har en vision med sin låt "Run With Me" (2018). "Den handlar om de vänner som är vid din sida hela tiden och lyfter dig oavsett vad du än går igenom. Hundar är ofta den typen av vän för människor och vi ville göra en video som var upplyftande och rolig men också påminna om att det finns så många omhändertagna hundar som bara behöver ett hem. Vi älskade absolut att göra den här videon och vi hoppas att folk inte bara njuter av att titta på det, men också överväger att ge en räddad hund ett hem och att ha den hunden betyder att få känna ovillkorlig kärlek och få vänskap i gengäld." Hudson Taylor

fredag 15 april 2016

Björnidets playlist 160415




Fredagens importer till Björnidet är inledningsvis Stockholmsduon PANG!, australiensiska THE TEMPER TRAP och LALEH där svenskarna PANG! och Laleh nog importerades förra fredagen men nu finns det ljud på dessa via YouTube så det håller vi till godo med. THE TEMPER TRAP kommer med nytt album 10 juni 2016: Thick As Thieves.
Två låtar nu tillgängliga "Fall Together" och "Thick As Thieves" i idet där sångaren i gruppen må saluteras för sin goda röst; Dougy Mandagi. Kvartetten bildades 2005 i Melbourne, Australien och ses som gamla bekantingar hos Farfar Pop i idet.



OF MONSTERS AND MEN från Island med superb lyric video till "Black Water", THE WILD FEATHERS amerikansk rock från Nashville, Tennessee och chansonsångaren MARC DUPRÉ från Quebec, Kanada där franskkanadensaren är en nyhet i idet trots sina 43 år.



Tre bekantingar avslutade veckans importpaket: NATHANIEL RATELIFF & THE NIGHT SWEAT från deras namne album från 2015 "I Need Never Get Old", ROXETTE med försmak till deras nya studioalbum Good Karma som ges ut 3 juni och FLORENT PAGNY igen och nu i samarbete med RAUL PAZ som är kuban men som går under namnet The French Cuban. Raul Paz lämnade Kuba 1993 men anses ändå den sm revolutionerat kubansk populärmusik under 1900-talet.

fredag 21 augusti 2015

Björnidets playlist 150821


Himlen är molnfriare och sommaren varmare än någonsin tidigare denna sommar 2015 men ändock är månadsviten till augusti nådd och åter finns det lite ny musik att hämta som passar inom björnidets murar.

Hjörtur Blöndal Haraldsson - artisten bakom Hjörtur - visar sig vara mycket produktiv detta 2015 och hans enkla melodislingor i hemproducerad touch är vad björnen klarar av och lämpad gott för lunken till kommande arbetsdagar i den tidiga ottan när solen må skina även i västerled. Hjörtur som bott en tid i Danmark har nu bosatt sig i Spanien vilket tydligen verkat som en god stimulator för musikalisk återhämtning. TYVÄRR finns i nuläget ingen video till stycket "Crossing The Sand" förutom från detta klipp rörande en båtresa på Genevesjön - men gott ändå.

The Piano Guys består av Jon Schmidt, Steven Sharp Nelson, Al van der Beek, Tel Stewart, Paul Anderson och de utgår från Utah. Richard Clayderman modell 2015. Hissmusik på spellistan. Nathaniel Rateliff & the Night Sweats kommer också från USA - Michigan. Bandet har existerat sedan 2010 och produktionen är god i arbetsvolym och något helt annat än vad The Piano Guys alstrar i hissen. S.O.B. har sin underliggande betydelse men rycker bra med som propplösare.

 

Bryan Adams, född 5 november 1959 i Kingston, Kanada - nu aktuell 2015 med albumet Get Up och där finner man rock i simpel utgåva i You Belong To Me. Liksom Bon Jovi som också återkommer 2015 med albumet Burning Bridges. Inspirerad av Jon Bon Jovis "Beautiful Day" som slitits ivrigt i det digitaliserade idet under sommaren gav herr Spotify helt enkelt förslaget "Saturday Night Gave Me Sunday Morning" och björnen nappade - kan vara bra som takthållare när Södra Station har passerats. Från albumet No Place In Heaven hämtar björnen en rad av årets låtar under produktion av MIKA. "All She Wants" är det senaste tillskottet.

 

Men Paul Kalkbrenner är ändå nummer ett på spellistan när björnen stänger porten bakom sig och lufsar i sin gorillawalk västerut mot ämbetsutövningen. "Feed Your Head" tredje delen av berättelsen om Florian. Den första delen "Cloud Rider" redan en klassiker i idet. Båda finns med på albumet 7 (Seven). Andra delen "Mothertrucker" passerade obemärkt.