Visar inlägg med etikett The Decemberists. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett The Decemberists. Visa alla inlägg

söndag 21 januari 2018

Sunny sunday music imports


En vinterdag som en söndag
och vad vore musik i idet utan legitimitet
vilken hämtas
så här intill SoFos nav.

Veckans musikaliska importer:


Kände igen rösten där.. Chris Henderson sångaren i Bronze Radio Return är uppenbarligen även involverad i duon LAYUP tillsammans med producenten Chad Copelin. "Side By Side" finns på en EP från våren 2017.

THE FRATELLIS är en av goda band som har ett visst 60-tals sound - goderligen moderniserat men bra tycker redaktören. The Fratellis - ett indierockband från Glasgow - debuterade redan 2005. "I´ve Been Blind" är ett spår från deras kommande album 'In Your Own Sweet Time" (9 mars 2018) och det är faktiskt spår nummer två som importerats från detta kommande verk.

JOSEPH ARTHUR från 2012. En videoinspelning av "Travels As Equals". Tyvärr missades den fria nedladdningen 2012 och idag finns bara en tamare akustisk version att hämta.


TOM GRENNAN kommer snart med nytt album 'Lightning Matches' och "Sober" är försmak från albumet från denne engelsman från Bedford.

MARY GAULTHIER debuterar i idet 2018. Denna folkartist som föddes 1962 och hennes musik har bara seglat där på tonernas vingar förbi idets glugg mot yttervärlden. "Brothers" kommer från hennes kommande album 'Rifles & Rosary Beads' (26 januari) och detta ska bli hennes tionde studioalbum om redaktören har ordning på sin Wikipedia.

THE DECEMBERISTS är inga debutanter alls. Trevligt att de kommer med ett nytt album 16 mars som ska heta 'I´ll Be Your Girl'.

"I alight like a whisper
I alight with the lights out And it won’t take me long just to find you And it won’t take me long just to find you I’m allied to the winter But don’t you get clever Don’t you get clever I’m allied to the landslide Gonna leave you all severed Gonna leave you all severed".

Då undrar man ju - Vad betyder "severed"? Jo "avskuret"! Ska alltså lämna någon avskuren - avskiljd..

Från samma kommande album ytterligare ett spår från The Decemberists: "Ben Franklin´s Song".



Så finns Sempers glutenfria spaghetti fri och ledig för den som önskar:

lördag 13 januari 2018

Inget-väder-alls-dags-promenad


OBS! Detta inlägg innehåller propaganda/konsumentuppysning

Utomhus eller inomhus?
Nedslående att inse att både inomhusluft som utomhusluft
innehåller 21 % syre - och kroppen tar inte upp mera syre än den behöver.
Man kan glömma att några timmars utevistelse en sådan här "inget-väder-alls-dag"
skapar ett syrelager som du kan nyttja när du kippar efter luft inomhus.

Varför lufsa ut då?
Du får starkare hjärta.
Du håller magen igång.
Promenader reglerar blodsockret.
Du sover bättre.
Promenader kan lindra depression, ångest och stress.
Det räcker med 30 minuters promenad för att du ska känna en förändring.
Förklaringen är att promenader hjälper kroppen att producera endorfiner,
kroppens naturliga lyckohormon.
Under promenaden gör sig kroppen också av med stresshormonerna och ger dig ny energi.
Det blir lättare att hålla vikten.
30 minuters promenad tre gånger i veckan gör underverk för att förebygga benskörhet.
Genom att promenera stärker du skelettet och använder 95 procent av dina muskler.
Du håller dig ung längre.


Dagens promenad visar att med tidens metoder
löser man lätt att ordna snö på Stockholms alptoppar
även om staden för övrigt är mest grå och brun
i sin natur.


Sedan upptäcks en ny båt vid kaj
och då måste man ju ta reda på vad Solskär är för typ av flytetyg.
Finner följande:
Grusbåten M/S Solskär byggdes i Arboga 1946
och var faktiskt en av de första självlossande grusbåtarna i världen.
Självlossningen sker via ett transportband.
Det tar 35 minuter att lossa en båtlast grus på 300 ton.

2013 söktes en befälhavare till M/S Solskär av rederiet Skärgårdsgrus AB.
För att få jobbet krävdes bl.a. maskinbefälsexamen klass VIII
och en fartygsbefälsbehörighet av lägst klass VI.
På rederiets hemsida kan man faktiskt följa M/S Solskär
och se var grusbåten befinner sig http://www.skargardsgrus.se/.


Allt fler flyttfåglar väljer i dessa ovissa klimattider att stanna hos oss över vintern.
Ett riskfyllt val - men om man inte fryser ihjäl så har man ju första tjing
på att välja boplats för sommaren.
När de flyende kompisarna återvänder från Spanien eller Nordafrika
- möjligen utmattade efter en lång flygresa -
så är man redan på plats. 


Promenerande i slow motion vidare så möter man ett ismonster
som dock successivt förlorar bettet i sin tanduppsättning.


De färgade stenarna i Masthamnen har nyttjats vid en lägereld.
Då har man fått se deras öde.


Befinner man sig vid en Finlandsfärja
så ser uppfarten till Södermalm ut på detta vis.


Ingen vind alls denna lördag
som ju saknade väder helt och hållet.


Så får man se en mindre båt
motordriven med lätthet passera under samtliga Stockholms broar.
Inget behov att fem timmar innan underfart beställa broöppning
av Danviksbron i alla fall.


I Vikinglinjens rabatter finns ju inte mycket av glädje att se
denna lördag. 


Så får man en känsla av att lyftkranarna flyttar runt i city
om nätterna.
En upplevelse som inte skulle varit din
om du inte tog promenadturen.


Chen Man har utställning på Fotografiska.
Chen Man (陈漫陳漫),
född 1980, är en kinesisk fotokonstnär och Kinas mest framgångsrika fotograf.
"Häftig" bild om man får uttrycka sig så simpelt.


Uttrycka sig simpelt får man göra
för detta är Entré Stockholm från öster.


Får hoppas på att bussarna kommer snart
då detta är en miljö som väl inte leder till något
större endorfinpåslag
men de får i alla fall tänka att det får det syre som kroppen behöver
och att syret hemma i österled inte innehåller mer syre
än på denna väntande plats.


Smygfotografering går också an på promenadtur.


Fina bilder anser promenadören tillika redaktören.


Bilder som finns i gallerier på Hornsgatspuckeln.


På promenad utomhus så har man ju också möjlighet
att stiga in i någon butik för att fylla på fettlagren därhemma.
Fett kan man nämligen lagra
vilket ju inte är möjligt med syre.
Lasagne och laxpudding,
äkta vaniljglass med körsbär.
En bonus för den som promenerat
och lovat sig själv att ta en tur dagen efter också.


I minneslunden ett möte med en vän från tidigare - koltrasten.
De flesta svenska koltrastarna flyttar på hösten till Västeuropa
för att återvända i mars och april.
Men som sagt så övervintrar vissa individer som denne
och hans kompis som mest höll till sprättandes i jorden i buskaget intill.


Inskriptioner på kall dammbotten i minneslund
och
nedan ser promenadören innan det är dags att gå hem och fylla på fettlagret
och fortsätta inandas luft med 21 %-ig syrehalt
att inte har det blivit bättre sedan parkbänkarna ersattes med cykelställ
i hörnan Södermannagatan-Åsögatan...
snarare sämre/värre.


Sex av veckans elva importer:


KOREY DANE: Lovesick In A Hotel Wildfire"
MICK FLANNERY: How High
THE DECEMBERISTS: Ben Franklin´s Song
BENJAMIN BOOKER: Believe
HALEY HENDERICKX: Oom Sha La La
ADRIAN MODIGGÅRD: Kameleont

¤SLUT¤

söndag 15 november 2015

När vintern kom 2005


En novemberdag 2005 kom frosten och i luften minusgrader - även i Oslo.


Filosoferar över årstiderna på våra breddgrader. Finner i bildoteket novemberdagar i köldknäpp.


Snart är färgerna borta och landskapet ligger kallt blått i vitt. Kråkorna torde ändå frysa om fötterna.


Även om solen nästan lyser igenom den snötunga grå himlen så är världen i svart och vitt.


Fast även när det råder begynnande vinter finns några timmar med dagligt ljus.


Detta var en återkoppling tio år tillbaka i tiden när idet upptäckte The Go-Betweens från Australien, The Pernice Brothers från Massachusetts format av broder Joe och inkluderande broder Bob samt The Decemberists och albumet Picaresque.
Återfunna på en mp3-CD som räddat musiken till eftervärlden.


Dramatisk solnedgång över Oslofjordens innersta tarmar.


Fullmåne kalla natten.


Brendan Benson från Royal Oak i Michigan och upptäckt 2005 i Björnidet
med albumet The Alternative To Love. Upptäckten av The Decemberists fick björnen att leta bakåt i tiden och fann "The Chimbley Sweep" från albumet Her Majesty The Decemberists (utgiven 9/9 2003) och blev mest spelade låten i Björnidet 2005 - tackar iTunes för all denna statistik som gör det möjligt att hålla ordning i all denna musik.


Danskebåten glider ut på svarta fjordvatten under guld i himmel.


Den första snön driver.

lördag 14 november 2015

Björnidets playlist 151114

En blick in i kameran - ett möte med en goja i Tveita Senter - levererat via Skype.

En spellista är i ordning för den kommande veckan och startar i nonsens med all respekt för det tragiska som omger oss i denna värld. Tydligt uttryckt av fotbollsspelaren Kevin Prince Boateng, vars bror Jerome spelade från start för Tyskland på Stade De France i vänskapsmatchen mot Frankrike.
”Vad i helvete är det för värld vi lever i?!”, skriver han på Twitter.



A GREAT BIG WORLD: Kaleidioscope. Låter lite cyniskt att första låten på spellistan kommer från en duo som kallar sig A Great Big World. Men så är fallet - duon består av Ian Axel och Chad Vaccarino från New York. Bildades 2012 och har erhållit en Grammy Award för bästa pop i USA.

EDITORS: Marching Order. Sångaren i Editors heter Tom Smith och har något av David Bowie i rösten. Gruppen kommer från Birmingham i England och bildades 2002. Den spelar det som i musikkretsar kallas indierock. "An End Has A Start" (2007) och "Papillon" (2009) är två tidigare låtar som idet rekommenderar.

MAX GAZZÉ: Mille Volte Ancora. Max Gazzé är en 48-årig italienare född i Rom som har en lång karriär. Nyligen belönad med en plats på iPodens spellista med "La Vita Com'é". "Sotta Casa" uppmärksammades 2013 - som skulle passa gott som ett ljudspår till en (det vi väljer att kalla) italiensk film.



ANNA VON HAUSSWOLFF: Evocation. Albumet The Miraculous kom ut igår och är inspelat i Piteå där Skandinaviens största och modernaste orgel finns med 9 000 pipor. Anna von Hausswolff är född i Göteborg 1986 och dotter till en känd ljuddesigner. Allt det hon har gjort sedan 2010 när debuten kom rosas av kritikerna och hon har nått uppmärksamhet även stort utomlands.

KLEERUP: Beautiful Life. Andreas Kleerup från Sollentuna låtskrivare, sångare och musikproducent. Låten "Beautiful Life" är en cover på Ace Of Base hit från 1995. I idet uppmärksammades "Sad Boys" (2014), "3 am" (2008) med sång av Marit Bergman och "Awakening" (2008) med sång av Titiyo samt hans eget band Me And My Army "The Only One" (2011).

DON BENNECHI: Hit the Last Nail. Kontroversiell svensk sångare som ibland kan ha något av Cohen i uttrycket. "Lifelong prisoner" (2008) anses som suggestiv och gott producerad och en överlevare även 2015 i idets musikaliska synnerligen skiftande samling av oförglömligheter.








EILEN JEWELL: Rio Grande. Amerikansk singer/songwriter från Boise i Idaho. 36 år gammal har Eilen hunnit bli. MexCountry kallar vi genren där "Rio Grande" passar väl in. "Fading Memory" från 2009 och albumet Sea Of Tears är ett bluesarrat stycke som tillhör de som har överlevt byte av fast dator i idet. Eilen förekommer annars på de CD som idet exporterat till Tjampens torp.

THE DECEMBERISTS: Why Would I Now?. Sångaren Colin Meloy är synnerligen igenkännbar där hans starka röst av och till kan vara lite störande och lite väl dominerande. Gruppen kommer från Portland i Oregon och bildades 2000. "Why Would I Now?" kommer från en EP Florasongs som kommit ut detta år 2015. "A Beginning Song" från albumet What A Terrible World var installerad på idets digitala organ tidigare i år.
The Decemberists är annars ett av 2000-talets hittills mest installerade artistkonstellationer. "The Chimbley Sweep" från 2003, "Infanta", "We Both Go Down Together", "16 Military Wives" och "The Mariner´s Revenge Song" alla från 2005 och albumet Picaresque. "Don´t Carry It All" och "Down By The Water" från 2011 albumet "The King Is Dead" men då började tröttheten på Meloys röst bli mer påtaglig.

DAYBEHAVIOR: Change. "Change" är en ny singel inför deras kommande album och fjärde album Based On A True Story och "Change" låter lite Baccara. Daybehavior kallas indiepopband och består av Paulinda Crescentini, Tommy Arell och Carl Hammar från Stockholm. Trion bildades 1993 och varit aktiva under 22 år. "A Train To Moscow" från 2012 och albumet Follow That Car var en av årets slagdängor i idet tack vare en privat piratproducerad video på YouTube. "Superstar" från 2003 var första mötet med Daybehavior och hamnade i musiksamlingen med hjälp av gratistjänster.



ACHIM REICHEL: Dolles Ding. Achim Reichel var mannen som startade legendariska tyska gruppen The Rattles på 60-talet. Född 1944 så förväntas man möjligen inte finnas med längre i produktion. Men "Dolles Ding" är utgåva 2015. "Wahre Liebe" noterades 2009 och "Aloha Heja He" från 1991 finns föreviga för sin refräng när partystämningen var igång enligt Herr Reichel.

GREAT LAKE SWIMMERS: I Must Have Someone Else´s Blues. Great Lake Swimmers tillhör de artister som ligger mest frekvent deltagande sedan årtusendet blev två i samlingen. Låten kommer från deras 2015 album A Forest Of Arms varifrån en av årets mest spelade låtar i idet också finns att hämta "Zero in the City". Sångaren heter Tony Dekker och gruppen kommer från Kanada (Wainfleet). Andra ständigt återkommande låtar med gruppen är "Your Rocky Spine" från 2007,  "Palmistry", "Pulling On A Line", "She Comes To Me In Dreams", "Still", "The Chorus In The Underground" och "River´s Edge" (alla från albumet Lost Channels 2009), "Easy Come Easy Go", "Les Champs de Progéniture", "New Wild Everywhere", "Fields of Progeny" och "The Great Exhale" (2012) och deras version av "Song Sung Blue" (2008).

JAIME KOHEN: Tu de Rojo y Yo de Amarillo. Jaime Kohen föd 1986 i Mexico. "Tu de Rojo y Yo de Amarillo" är en låt från 2014 som lika gärna kunde vara inspelad 1965. Jaime Kohen har uppmärksammats större redan 2013 som gästspelande hos Mitre med "Depredador" en av de mest spelade låtarna under 2013. "Depredador" finns med på Mitres album "Mitre" utgiven 15 juni 2015. Från det albumet är mexiryskblandningen i "Katarina" med gästsång av Yuri Lemeshev på väg in via länk från den monopolistiska globala musikbutiken.