Visar inlägg med etikett Michael B Tretow. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Michael B Tretow. Visa alla inlägg

lördag 27 februari 2016

Vecka 8: Ny musik i idet + Ytterligarelyssning



År 2003 spelade islänningen Hjörtur Haraldsson Blöndal in bland annat "Somebody Save Me" på albumet The Album under namnet The Mercuriis. Enkelt och eget hantverk och redaktören undrar varför hans musik tilltalar honom så mycket. Intresset delas uppenbarligen av ett hundratal personer jorden runt om man ska utgå från antalet visningar på YouTube.
Hjörturs färdigheter täcker som kompositör, arrangör, musiker, sångare, producent, serietecknare och författare, grafiker, målare, fotograf och illustratör och inom musik håller han sig till stilar och genrer som electronica, ambient, alternative rock, electronic rock, techno, trance, blues, pop, ambient music, experimental music, classical music, soundtracks...
Han har gett ut 40 album. Dessutom 40 singlar bara under 2015 samt under inledningen på 2016 har kreatören Hjörtur levererat 11 singlar på två månader!

Chvrches kommer från Glasgow och bandet bildades 2011 och består av en trio Lauren Mayberry, Iain Cook och Martin Doherty.

AronChupas musik står för sig själv i genren "duck music" och mannen bakom är producenten Aron Michael Ekberg från Borås. "I´m An Albatraoz" hette förra verket som nog var ekonomiskt lönsamt för herr Ekberg som enligt Googles porträttruta är 1,8 meter lång.

Videon till AronChupas "Fired Cuz I Was Late" ses som rolig och morsom faktiskt och är sammanställd av Marcus Lindgren och visar att det finns flera anledningar till att man får sparken än sen ankomst.

Veckan har inte gett särskilt mycket ny musik så redaktören har tittat i arkivet som med tiden blivit ganska allomfattande och det är väl som tidigare sagts samlarmanikern som huserar i idet. Vid arkivkontroll råkades dessa låtar och videos som ansågs värda ytterligare en lyssning.




Ytterligare en lyssning på "Skandinaviens bäst bevarade hemlighet" Masthuggsbon David Urwitz (2007), Patrick Wolf är en engelsman som spela harpa, orgel, ukelele, altfiol och fiol och 2005 kom hans album Wind in the Wires som är en inlaga som berör industrisamhället  och Creedence Clearwater Revival "Cross Tie Walker" från deras tredje LP Green River (1969)



"Man får inte vara dum för då går det inge bra
En huvudknopp av kork, det är livsfarligt att ha"
(Michael B Tretow)
Citat från Trolles Trafikskola som skulle lära barn trafikvett på 80-talet.

Det var bättre förr! Funnit texten så det förpliktigar en ytterligarelyssning:

(Hördu Jämmer, vad du ser nere ut!) (Ja, det var värst. Jag tror jag har ett piller här som jag har uppfun-) (Näe, sjung en sång istället, det piggar alltid upp!) (Ja-ja, det piggar alltid upp!) (Nää, jag vet inte. Jag tycker inte jag sjunger så bra nuförtiden...) (Näää, sjung nu!) (Ja, okej då.) Det ser ut att bli vackert idag, det ser verkligen ut till att bli jättebra... Men jag stannar bakom min dörr, det var bättre förr. Visst är himlen oerhört blå, men den blir aldrig lika blå som förr ändå... Det är klart att det måste ta slut, det var bäst förut. Och det var mycket bättre igår, fastän hösten har varit rent otroligt svår, är det ändå bara som så, det var bättre då. Det var bättre när det var snö, för att nu är det botten, bara slask och tö. Det är knappt någon väderlek kvar, det var bäst som var. Och det blir sämre för varje minut, det är klart man undrar hur det blir till slut: Kan det någonsin bli lika bra, som det en gång var? Det blir sämre för varje sekund, det blir sju resor värre om en liten stund, så... Det är nog som jag säger ändå, det var bättre förr. (Va-va-va?) (Sluta tuta!) (Va?) (Man blir ju förkyld i draget.) (Tyst!) (Tyst!) (Tyst!) (Tyst!) (Sådär ja.) (Jaha, nu börjar han också.) Det blir sämre för varje minut, det är klart att man undrar hur det blir till slut: Kan det någonsin bli lika bra, som det en gång var? Det blir sämre för varje sekund, ja det blir sju resor värre om en liten stund. Så det är allt som jag säger, att det var bättre förr. (Du har nog rätt i det, det var bättre förr...) (Det var mycket bättre förut, det var det.)
(Michael B Tretow 1986 från LP Jämmer).

fredag 20 mars 2015

Björnidets playlist 150321






ANTONELLO VENDITTI (ITA): Antonello Venditti (född 8 Mars 1949) är en italiensk singer-songwriter som slog igenom på 1970-talet för låtar med sociala teman.

MICHAEL B TRETOW (SWE): Bo Michael Tretow (född 20 aug 1944 i Norrköping) är en svensk skivproducent och ljudtekniker, musiker och kompositör, mest känd för sitt arbete med ABBA (1970-1982) och med musikalen Chess. Tretow experimenterade med olika inspelningstekniker och spelade en viktig del i att skapa det berömda "ABBA soundet". Han har också komponerat flera teman och jinglar för SR och SVT. "Det var bättre förr" kommer från LP:n Makalösa Manicker (1986).

ERASURE (UK): Erasure är en engelsk synthpopduo bestående av sångaren/låtskrivaren Andy Bell och låtskrivaren/keyboardisten Vince Clarke. Duon bildades i London och debuterade 1985. Efter släppet av deras fjärde singel "Sometimes" etablerade sig duon på den brittiska singellistan och blev en av de mest framgångsrika artisterna i sent 1980-tal till mitten av 1990-talet. 



NEIL YOUNG (US): Neil Percival Young (född November 12, 1945) är en kanadensisk sångare, låtskrivare och musiker. Han började flyttade till Kalifornien 1966 där han var med och grundade bandet Buffalo Springfield tillsammans med Stephen Stills och Richie Furay och senare anslöt han sig till Crosby, Stills & Nash 1969. Han släppte sitt första album 1968 och har sedan dess skapat en framgångsrik och hyllad solokarriär som spänner över 45 år och 35 studioalbum med en kontinuerlig och kompromisslös utforskning av musikstilar.

MAJA FRANCIS (SWE): Maja Francis är en svensk ung låtskrivare och sångerska som bidrar med sitt dagdrömmeri till musikvärlden. Pretentiöst kanske att bidra med rosa ballonger en grå dag. Vi har alla varit unga en gång så mycket borde vara förlåtet.

OF MONSTERS AND MEN (ICE): Isländskt band med fem medlemmar, ett indie folk-pop band som bildades under 2010. Genombrott 2011 med albumet My Head Is An Animal och främst med låten "Little talks".



BRIAN WILSON (US): Ikon inom populärmusiken. Still going strong after all these years.
Brian Douglas Wilson (född 20 Juni 1942) är en amerikansk musiker, sångare, låtskrivare och skivproducent mest känd för att vara mannen bakom och en av grundarna av The Beach Boys. Efter att ha tecknat kontrakt med Capitol Records 1962, skrev eller Wilson co-skrev mer än två dussin Top 40 hits för gruppen. På grund av hans oortodoxa metoder för sångsammansättning och arrangemang och behärskning av inspelningsteknik är han allmänt erkänt av kritiker och andra musiker som en av de mest innovativa och inflytelserika kreativa krafter som finns och har funnits inom populärmusik.

DARIN (SWE): Darin Zanyar (född 2 juni 1987, Sverige) mer känd helt enkelt som Darin är en svensk popsångare och låtskrivare av kurdisk härkomst och en av Sveriges bäst säljande artister.

ERLAND & THE CARNIVAL (UK): Erland & The Carnival är ett brittiskt progressivt folkrockband som bildades i London med multiinstrumentalisten Simon Tong (tidigare i The Verve), gitarristen och sångaren Gawain Erland Cooper från Orkneyöarna och trummisen David Nock. Under 2010 släppte de sitt kritikerrosade självbetitlade debutalbum ("You don´t have to be lonely" och "Trouble in mind") och ett år senare släppte de Nightingale ("Springtime") med beröm godkänt. Deras tredje album "Closing Time" släpptes under hösten 2014.