söndag 7 december 2014

Slussens framtid i skumma toner

 
Slussen: Idag mest känt som en trafikplats mellan Södermalm och Gamla Stan. På Stockholm stads hemsida kan man läsa "Slussen är efter nästan 80 år utsliten och behöver rivas och byggas upp från grunden." Men Slussen är också en äkta sluss (Karl Johansslussen) för båtar som passerar från och till Riddarfjärden och in och ut från Strömmen och stora havet.
Torget framför tunnelbanestationen heter Södermalmstorg och här ligger också Stadsmuseum.

 
 
Det är oenighet om hur nya Slussen kommer att se ut. Trots oenigheten har man redan börjat bygga om och rusta upp. Den nya politiska majoriteten i Stockholm stad har rivit upp tidigare ombyggnadsbeslut. Nystekt strömming går därför fortsatt att få från strömmingskiosken. Busshållplatserna flyttas lite hit och dit vecka för vecka utan att den oinvigde egentligen förstår varför och vad som sker. Som invigd via http://bygg.stockholm.se/slussen kan förtäljas att just nu sker ledningsarbeten och arkeologiska utgrävningar i området inför den ombyggnad/upprustning som ändock må ske.
 
 
Slussen stod klar som trafikplats 1935. Mer än 40 år innan björnen fanns på plats så som inkomling ser björnen mest slitaget och kan bara tycka att någonting borde göras - sedan vad som ska ske det är upp till entusiasterna att tycka om. Upprustning eller total rivning av hela rasket? Förslag finns att studera på http://bygg.stockholm.se/slussen.
 
Den sluss för båtar som passerade in och ut från Mälaren skapade stora trafikproblem i takt med allt mer trafik och i takt med det ökade tempot i tiden. Köerna av väntande spårvagnar kunde bli långa när bron över slussen stod öppen för båttrafiken. Slussen var enda vägen över Mälaren och dess vatten öster om Västerås. Därför byggdes Slussen med en permanent bro över till Gamla Stan - en bro över båtslussen. De stora båtarna hänvisades till Hammarbykanalen och slussen vid Skanstull.
 
Slussen är idag Stockholms näst mest trafikerade plats med pendeltågsstation för Saltsjöbanan, bussterminal (34 daglinjer mot Nacka och Värmdö och 8 innerstadsbussar), tunnelbanestation (röda och gröna linjerna) och förbindelselänk över till Skeppsbron för biltrafiken från Hornsgatan och Katarinavägen. Varje dygn passerar över 130 000 kollektiva passagerare över Slussen varav 83 000 i tunnelbanan. Vi får se hur det blir med framtidens Slussen.