tisdag 4 februari 2020

Götgatsbacken i skugga sol

Vaknade klockan 03:02 och tänkte "lika gott att stiga upp och invänta stadens krus och brus".
Går upp och tänder i köket. Vanligtvis denna gröna vinter så brukar skatan som övernattar i buskaget nedanför mitt köksfönster vakna när ljuset tänds, men inte i natt.


Mobilen som ju är min enda informatör som pensjonist talar om att det är minus 7 grader därute på bakgården.
Skatans tystnad gör mig lite orolig.
Nu klockan 04:11 har temperaturen stigit till minus 5 grader.

Mobilen säger att det finns inte ett moln på himlen vilket är bra för mig att veta, eftersom jag ser bara svart.

Vi har haft två fantastiska väderdagar hittills i februari och vi får nu uppleva månadens fjärde dag.
Sicken nåd att få uppleva och tänker då på söndagstrask uppför och nedför Götgatsbacken,
en av mina huvudleder in mot staden bortom Slussen.Frisk skön luft backen ned som att dricka vatten när man är törstig (sagt det förr och säger det igen).