söndag 30 november 2014

Norra Hammarbyhamnentur

 
Traktens konstnärer gör sitt bästa för att ge färg till muren som skiljer Blecktornstigen från Blecktornsparken och Norra Hammarbyhamnen.
 
 
Kanin bland frusna höstlöv i hagen.
 
 
Rena säteridyllen hos geten med frånvänd kompis i vitt.
 
 
Södermalms djurpark.
 
 
Det var en gråvemberunderlig dag med ett inslag av blå himmel och sol.
 
 
I hamnen vid kaj ligger sjöfarkoster som är redo för att isas in för vintern.
 
 
Den tvåmastade skonaren Maria Sofia av Tyresö är tillsalu där den ligger ompysslad inför vinter och möte med tilltänkta spekulanter.
 
 
Pilot 67 - byggdes 1976 i Stettin (Szczesin), Polen där den gick som lotsbåt fram till 2001 då Pilot 67 köptes till Sverige och den tjugo meter låga stålbåten ligger nu vid kaj inför vinteride.
 
 
M/S Storholmen på sin tur där den ersätter m/s Emelie under hösten då Emelie behöver ses över.
Storholmen byggdes 1908 i Karlstad som ångslup och numera flyter hon som motorfartyg.
Topphastighet 10 knop med plats för 96 passagerare vilket motsvarar 18,52 km/h.
 
 
M/S Lotten på ingång mot kaj. Färja som byggdes 1979 i Parkano, Finland. 120 passagerare får plats på Lotten.
 
 
M/S Lotten tar paus.
 
 
De långa skuggornas tid.
 
 
En av M/S Gustavsberg VII på väg in i Hammarby sjö från kanalen.
 
 
M/S Gustavsberg VII levererades 1912 som ångfartyg från Oskarshamn. Fartyget motoriserades 1985. 245 passagerare får plats på turerna i Stockholms farvatten. 34,3 meter långt och fartygets gudmor är Prinsessan Lilian.