lördag 31 oktober 2015

Björnidets playlist 151031


Årstidsindikatorn visar på höst. Björnidet laddar ny spellista för de kommande turerna tur och retur björnidet-ämbetsverket. 




BRONZE RADIO RETURN har publicerat en video till "Light Me Up" och då får vi föreviga den i idet liksom gå tillbaka 31 år i tiden till 1984 och jämten KJELL HÖGLUND och albumet Tidens Tecken. "Gennesarets Sjö" och "Getsemane" är två spår på LP:n och återfanns häromdagen som återkommen. Höglund som faktiskt fick en Grammis år 1992. MAX GAZZÉ är en italienare i genren singer-songwriter. "La Vita Com'é" inspelad 2015 är en trudelutt som är populär i Italien i detta nu.

Vi är många som är här på vernissage
och vi dricker lite portvin och tuggar kex
det blåser på Genesarets Sjö
och likaså på Galleri Bleue

Det är roligt att så många ville komma
drömmen ska brinna om ett annat liv
vi visar några målningar i blått
men konstnären har visst redan gått

Mitt yttre är en vitmenad grav
i mitt inre är det fullt med de dödas ben
det blåser på Genesarets Sjö
och likaså på Galleri Bleue

Kan du minnas vår sommar i Palalda
hur vi målade i olja och skrattade så gott
jag kan höra åskan mullra i det blå
och det blåser så jag knappast kan stå

Jag ska göra några sista kalkyler
och studera förloppet i ett experiment
om förändringarna stöder teorin
så kan vatten förvandlas till vin

Jag har funnit några papper i en grav
det är bortglömda rester från en svunnen kultur
jag vill tyda dessa gamla fragment
som om ingenting väsentligt har hänt

Säg, hur många sekunder har jag på mig
innan dimman förhindrar mig att komma iväg
kan det möjligen förhålla sig så
att det redan är för sent att gå

Jag har packat personliga artiklar
jag har skrivit ett brev till den det vederbör
jag ska göra vad jag kan och lite till
och sedan får det bli som det vill

Jag går ner mellan sfinxens båda framben
för att möta det öde som är skräddarsytt
Egyptens drottning väntar i sin loge
och hon fingrar på en silverbrosch

Jag ska stilla alla stormar i min själ
bara dyningar ska gunga i godan ro
i mitt sinne ska orkanerna dö
vackert väder på Genesarets Sjö



LEONARD COHENs "Here It Is" kommer från albumet Ten New Songs från år 2001. THOMAS JACK representerar tropical house "trouse" en undergenre till deep house (???) - ja vi förstår. VANCE JOY har varit här tidigare. "Fire And The Flood" kommer från albumet Dream Your Life Away 2015. En sångare från Melbourne, Australien som startade sitt liv som James Keogh 1 december 1987.


COLEMAN HELL är en kanadensisk sångare som debuterade detta år med singeln "2 Heads" och ST. LUCIA från Sydafrika och numera med bas i Brooklyn är identiskt med Jean-Philip Grobler och låter mycket 1980-tals synt.


En höstlördag och de mest av löv på träd lyser gult. Björkar är väl ändock våra vackraste träd. Även om idet ligger på en av huvudstadens inre öar så är det inte långt bort som vattnen och skogarna finns.