fredag 8 september 2017

Kinas ambassad. Kaknästornet. Buss 69. Hästar på banken. Mattias Norström.


Ett sommargrönt lönnlöv har fallit till marken
och augusti blev september.


Travoraklet Tjampen besöker Stockholm och ses här tillsammans med
fru Rosa lämna kinesiskt territorium på Norra Djurgården.
Gångstilen kallas kavat.


En koll på hur trafiken rör sig längs ambassad- och museigatorna.


Sedan återseendets glädje...


...och den ro som inträder när paret åter trampar svensk mark.


Kinesiska ambassadområdet vid Lidövägen.


En titt ut över innerstadens husmyller från Kaknästornet.


Fångar på 150 meters höjd över marknivån.


En titt i spegeln
i väntan på två Wallenbergare och en fisk- och skaldjursgryta.


15-20 meters stillastående som av träsklinjens landsvägsryttare
upplevdes som timmar.
Något uttryck av beundran för effektiviteten  hos Stockholms trafikkontor
och poliskår fanns inte hos den erfarne norrländske träskfararen.


Spårvagn blockerade gatan efter att strömledning fallit ned
- av någon okänd anledning.


När bussresenärernas säkerhet kunde garanteras av bussföraren
släpptes otåliga passagerare på buss 69 av och trampet kunde fortsätta till fots.


Nu när Tjampen ändå var i stan
så är det ju trevligt att kunna visa Stockholm från sin bästa sida:
Nu fallerade självscanningen på ICA Maxi, buss 69 blev stillastående
och hästparaden fick gå på fyra fot vidare på Smålandsgatans trottoar.
Tjampen återvänder till norr nog med skeptiska ögon...


Inte var dag som vaktparaden till häst
passerar utanför entrén till Handelsbanken.


Brunkebergstunneln föll dock besökarna i smaken...


Knut Lindmark är mannen bakom Brunkebergstunneln liksom Katarinahissen.
Brunkebergstunneln är 231 meter lång, 4 meter bred och 3,9 meter hög
och invigdes 1886. 
Från början kostade det två öre att passera genom tunneln,
vilket stockholmarna tyckte var för mycket.
Projektet förorsakade Lindmark därför stora ekonomiska problem
och folkhumorn kallade av den anledningen tunneln för "Lindmarks undergång"
i motsats till hans tidigare bygge Katarinahissen som kallades: "Lindmarks upphöjelse".


Rådvilla på gångstråket i tunneln.


Glass och fika på Åhléns takservering
med påfallande klister- och limliknande fyllning i de trendiga
italienska strutarna.


Sveriges flagga på deken eller vad menar konstnären Mattias Norström:
- När man ställer ut det så läser man in det politiska läget hela tiden.
Så innehållet ändras i takt med samhället.
Norström kan förstå att människor retar sig,
men menar att skulpturen också handlar om hopp.
- Den här stången vill ju resa sig. Jag är god i grunden så jag tror på positiv förändring.