fredag 20 maj 2016

Björnidets playlist 160520




Veckans importer:

KENT "Vi Är Inte Längre Där" från bandets sista album som släpptes idag - 'Då som nu för alltid'.

Traktorer ute på gatan De borrar under vårt hus Skuggor faller genom fönstren Mina blickar söker ljus Jag tänker på dig ofta Jag kan erkänna det nu Ibland på fyllan slår jag ditt nummer Men jag fegar alltid ur Jag glömde hur man längtar En konsekvens av att ha allt Men det finns ingenting som lever här Sen du försvann Varför orkar jag aldrig vänta It’s the story of my life Men jag hade aldrig ditt tålamod Jag bara jagade nästa high... (text: Joakim Berg)

SUPER FERRY ANIMALS "Bing Bong"
Gruppen från Cardiff under ledning av Gruff Rhys. Bildades 1993 och har levererat nio studio album. Innehållsrika "Bing Bong" är en singel utgiven 12 maj och vad redaktören kan påminna sig det första som bandet producerat på sju år. Gruff Rhys har dock gett ut tre album under tiden samt ett antal singlar.

Redaktören uppmärksammade albumet Hotel Schampoo 2011 med låtarna "Shark Ridden Waters" och "Sensations In The Dark". Super Furry Animals är inga nybörjare inom idets musikaliska utsläpp utan framför allt låten "Inaugural Trams" från 2009 och albumet 'Dark Days/Light Years' var riktigt poppis i sitt tåglunkande tempo. Inaugural - vad betyder det? Jo, detta ska handla om öppningsspårvagnar. Även "Show Your Hand" och "Run-Away" - i "Beach Boys alike" stil från 2007 och albumet 'Hey Venus!' blev uppmärksammade på sina unika vis.

LARS WINNERBÄCK "Granit Och Morän"
Första spåret från kommande albumet 'Granit och morän'. "Jag flyger över ett land och det mesta är skog. Långa tider är det gömt för solen. ...fast det mesta är tallar och gran".


KENT "Förlåtelsen" album 'Då som nu för alltid'

Första gången jag såg dig Ögonblick då allt vänder I minnet en målning Som aldrig förändras Vad som än händer Minns hur vi pratade Ögonblicken som dödade mig Och allt det jag saknat Blev plötsligt en fördel Jag hade en fördel Vi ändrade planerna vi haft Byggde upp nya ifrån scratch Och du var som ingenting jag känt Jag var förlorad Allt var förlorat Allt var förlorat Jag var förlorad

Den här staden är namnlös Alla gator är öde Alla hus i ruiner Här hamnar de glömda De på förhand dömda Jag går genom parken Hand i hand med ett spöke Där allting har vuxit över igen Utanför ligger öknen Jag ser bara öknen Planer vi gjorde upp en gång är som minnet av drömmen när morgonen kommer Nu är vi så långt långt långt långt Från målet Från förlåtelsen Allt var förlorat Jag var förlorad (text: Joakim Berg)

THE LAST SHADOW PUPPETS "Miracle Aligner"

Engelsk "supergrupp" bestående av duon Alex Turner från Arctic Monkeys och Miles Kane från The Rascals samt producenten och trummisen James Ford och studiomusikern Zach Dawes. Konstellationen sattes samman 2007. Spåret är från deras 2016 album 'Everything You've Come To Expect'.

KENT "Andromeda" från albumet 'Då som nu för alltid'

Hjärtat blir aldrig fullt En livstid ska få plats där Allt det här och mer Det vi förlorade det vi vann Och om hjärtat aldrig blir fullt Om allt det där dom sa är sant Så måste samma sak Kunna gälla för ett helt land Från mitt sovrumsfönster hör jag klockorna som ringer Nånting börjar nåt tar slut I mitt liv står det still Hur jag än springer Mitt hjärta är ditt land nu Inget är förbjudet här inga gränser ingen mur Ser du ljuset från Andromeda (text: Joakim Berg)


JAMALA "1944" vinner Eurovision Song Contest och skapar kaos i ordningen och redan.

"1944" vinner i längden och politik är väl ändå allt och vi alla. Även "La La La means I love You" är ju en ståndpunkt att hålla i dessa omtumlande tider där även den mest hårdföre optimisten menar att vi bara kan ta en dag i taget.