måndag 19 juni 2017

Måndagsfri på tur förstås


De första rosorna är utsprungna vid Katarina kyrka.


De korta skuggornas tid
med ett glas hallonsaft
och ett sugrör.


På denna plats hade Per Christian Dihlström en fabrik för tillverkning av ylletyger
men när den gick i konkurs övertogs kvarteret av Stockholm stad
som skapade här en arbetsinrättning för stadens bostads- och arbetslösa
men användes också som straffanstalt för de som hade skulder till fattigvården.

Det finns mycket intressant att säga om denna arbetsinrättning
som till att börja med var avsedd för 150 män och 50 kvinnor
men behovet blev allt större så 1863 bodde här 414 personer
som i folkmun kallades 'Dihlströmmare'.

De arbetade utanför inrättningen som gatsopare och stenarbetare
men kunde också lejas av arbetsgivare som behövde arbetskraft för grovsysslor.
För att kontrollera att gångbron från Tavastgatan skulle hålla
skickades 'dihlströmmare' dit för att man skulle vara säker på att gångbron skulle hålla
inför invigningen av Mariahissen i maj 1886.
Som tur var så höll bron för hjonens tyngd.

Till detta hade personerna som bodde på inrättningen särskilda kläder i säckvävsliknande
tyg och de fick skor med träbottnar så att alla kunde höra på klampet
att det var en boende på arbetsinrättningen som kom gående.
Inrättningen stängdes 1906.


Katarinavägen ter sig öde och tom i dessa Slussenuppdateringstider.


Brännkyrkagatans backe kallad 'Besvärsbacken'
där man testade bilar i början på 1900-talet
och här fick man visa att man hanterade bromsen
för att kunna få körkort eller 
Kompetensbevis för bilkörning som det hette i bilens barndom.

Besvärsbacken år 1900. Testkörning uppför backen.
Fotograf okänd. Public domain.

Gatan lutar här 22 % vilket gör den till stadens brantaste backe.


Ett hål i getingmidjan ut från Södermalm.


"Röda tåget" inkommer från Malmö.


Bilparkering för Riddarholmens besökare.


Gustav Vasa står staty framför Riddarhuset
sedan 1774.


Skulptören hette Pierre Hubert L´Archevêque
och den mannen var från södra Frankrike
och direktör i svenska konstakademin 1768-77.


Fasader längs Storkyrkobrinken
och uret på Storkyrkan visar 10:37.


Brunkebergstorg under omvandling ånyo.
Lärt mig nu att entré till Gallerian finns från torget
och är belägen i byggnaden till vänster.
Utsmyckning av torget pågår
- får återkomma (naturligtvis!).


Väl placerad annonstavla.


Hamngatan
- omdaningsarbeten i gata och i byggnader
överhoppade med hjälp av zoom.


Biblioteksgatan
med tillhörande ointressanta butiker
för en man av folket.


Letar mig bortåt och utåt mot tystnaden.


Bärförsäljarna har upprättat sina enkla bodar
och även om jordgubbarna kan vara svenska
så är blåbären och hallonen importerade
och odlade.


Stark sol driver vandrarkollegorna till sjöss.


Dagens flytande favorit må vara Frithiof.
På övre bilden vid Strandvägens kaj
och på nedre bilden ute på sjötur.

S/S Frithiof är ett ångfartyg i den mindre klassen.
Byggdes 1897 till Stockholmsutställningen
och trafikerade sedan i lokaltrafik fram till 1950-talet.
År 1999 skadades Frithiof svårt i en brand
men kunde restaureras och idag ser den 20 meter långa Frithiof ut
att vara vid god vigör och i god form.
Trots sin storlek så kan fartyget ta med sig 62 passagerare ut på stockholmska
vatten.