fredag 26 januari 2018

Lufs runt Karolinska


"Kom med mig, sa min vän 
Nu faller vinterns första tysta snö 
Och sommaren är slut 
Jag har en segelbåt i Klara sjö 
Kom, min vän, min båt är vit som snö 
Ja, kom vi seglar ut 

Kom, min vän, kom ombord 
Där ser du vit av snö vår Riddarfjärd 
Vår båt går ut i snö 
Ja, Stockholms vinter är en sällsam värld 
Mås och trut, i tyst och vacker snö 
Och skön är Stockholms ö"

Text: Beppe Wolgers

Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest 1963.
Artist: Monica Zetterlund
Poäng: 0
Placering: 12 = sist


Sportpalatset till vänster öppnades 1934
och Sankt Erikspalatset till höger byggdes 1910
och var sedan 14 år framåt Sveriges högsta höghus
på 58 meter.


Kungsholms strand väster om S:t Eriksbron
bortom tunna isflak på Karlbergssjön
och järnvägsröran vid gamla övergivna Karlbergs station.


Monstruös inkräktare alias Karolinska Institutets aula.


Entré med ryggen mot Tiondeladan och Gammelgården.


Vem är arkitekten?
 Arkitekt är Gert Wingårdh och aulabygget stod klart år 2013.
Den 31 mars 2014 utsågs Aula Medica av tidningen Byggindustrin till "Årets Bygge 2014".


I direkt anslutning till Karolinska institutets nya aula
finns byggnadsminnet "Gården Stenbrottet",
som byggdes 1771 av handelsmannen och bagaren Joakim Sasse.
Byggnaderna går idag under namnen Gammelgården
och Tiondeladan.


På andra sidan av bron in till Solna byggs det andra torn
på Norra Stationsgatan.


Carolina Tower - hotell för Karolinska visitörer kanhända.


Stockholm har som tidigare noterats gott om lyftkranar.
En lyftkran går att hyra till exempel om du flyttar så finns det flyttfirmor
som kan ordna möbelflyttning medelst lyftkran.
Väljer du att hyra en lyftkran själv så är det lämpligt att även hyra
en operatör - en ovan person kan nämligen åstadkomma stora skador med en lyftkran!


I Karolinska sjukhusparken står Karolina själv sedan 1985.
Konstnär Sven Lundquist som föddes för 100 år sedan.