Dagens mest intressanta möte på Mosebacke Torg.
Oanad och överraskande uppdatering i jultider av en sedan sju år tillbaka avstängd hiss.
Katarinahisssen invigdes i dess nuvarande skick 1936.
Katarinahisssen invigdes i dess nuvarande skick 1936.
År 1881 fick en av bloggens mest prominenta namne. ingenjör Knut Lindmark,
tillstånd av stadsfullmäktige att bygga en hiss och en gångbro mellan Stadsgården och Mosebacke torg; detta för att underlätta för människor att ta sig fram på denna kuperade del av Södermalm. Hissen kallades Elevatorn.
tillstånd av stadsfullmäktige att bygga en hiss och en gångbro mellan Stadsgården och Mosebacke torg; detta för att underlätta för människor att ta sig fram på denna kuperade del av Södermalm. Hissen kallades Elevatorn.
Invigningen skedde klockan 11.00 den 19 mars 1883 och under första månaden åkte cirka 1 500 personer med hissen dagligen.
Priset var 5 öre för uppfärd och 3 öre för nedfärd.
Priset var 5 öre för uppfärd och 3 öre för nedfärd.
Idag när vi kikar ned från hissen mot nordväst
så är det upprustning av närområdet som dominerar ens vy.
så är det upprustning av närområdet som dominerar ens vy.
Fortsätter att få "koncentrationsassociationer"
när redaktören kliver ut på gondolen framåt mot hisschaktet.
Stadsmuseet är också under uppdatering men museet informerar att:
"Nästa höst, 1 november 2018, får du uppleva den på nya sätt
när vi åter öppnar Stadsmuseet vid Slussen!".
Möjligen kommer man då att kunna förevisa vad man funnit
under de arkeologiska utgrävningar som pågår
innan uppdateringen av Slussen tar till storsläggan!
under de arkeologiska utgrävningar som pågår
innan uppdateringen av Slussen tar till storsläggan!
400 000 resenärer passerar Slussen varje dag
och busspassagerare kommer 2018 att tillsammans med sina chaufförer
och busspassagerare kommer 2018 att tillsammans med sina chaufförer
att ta sig ned till Stadsgården för att nå en tillfällig bussterminal.
Först 2023 är nya terminalen klar i Katarinaberget.
Duvornas vän mitt i byggröran.
Stadsgårdskajen
med branten ned från Erstaberget, Stigberget eller vad nu klippan heter.
Branten ned från Fjällgatan kan man slå fäste på för det stämmer.
Så nära Lhasa i Tibet du kan komma i denna stad.
Branten ned från Fjällgatan kan man slå fäste på för det stämmer.
Så nära Lhasa i Tibet du kan komma i denna stad.
Vilket visas här - Stockholms Lhasa.
Marknadsföring i billigast möjliga variant: Stickers.
Stomatol - och finns ingen anledning att uppfinna hjulet två gånger:
"Stomatolskylten är Sveriges första och äldsta fungerande rörliga ljusreklam.
"Stomatolskylten är Sveriges första och äldsta fungerande rörliga ljusreklam.
Skylten med reklam för tandkrämen Stomatol uppsattes den 22 november 1909
av företaget Såpasjuderiet Grumme & Son på
gamla Katarinahissens torn.
Sedan 1933 är Stomatolskylten placerad på den närbelägna fastigheten Klevgränd 1B.
Den konstruerades av uppfinnaren och konstnären Mauritz Larsson och består av
1361 stycken 25 W glödlampor i färgerna röd, gult och vit.
När skylten satt på gamla Katarinahissen fanns även en målad Stomatoltub med tilläggstext:
"Friska tänder".
Skylten är inte K-märkt eftersom ljusreklam inte kan nå den äran
utan skylten kan plockas ned om fastighetsägaren så skulle önska.
Under gångbron ut på Katarinahissens gondol
finns alltid smått och gott av tillfällig utsmyckning.
finns alltid smått och gott av tillfällig utsmyckning.
Där finns dock stadigvarande ett hem för den fågelfamilj
som önskar bo ostört under en bro.
På bron traskar turist efter turist -
numera tydligen året runt.
Där borta ligger egentliga staden
bortom ris och betong.
Denna fågelbistro har tömt på sitt lager.
Synes ett stort antal julgranar som nu fyller bron och gondolen
ut mot egentliga hissen.
En kollega till de sm slåss om brödsmulorna nere vid tunnelbanan.
En mer naturlig duva måhända.
Lite eller ganska stort skräp från Kina.
Så säger vi adjö till Katarinahissen för denna gång.