torsdag 4 november 2021

Första november i kvarteret

Tog mig hem från moster även om solen hade gått ned och moster oroade sig för hur jag skulle klara mig i mörkret "utan lykta".

Södermalms rosor är som släkte väldigt livsdugliga och i det nya klimatet med soliga +14 grader 1 november så håller de säkert hov hos kyrkoherde Axel Landquist ett bra tag till. Däremot så kanske jag träffade årets sista ringblommor hos Axel.
Fyllde på potatis- och rödbettslagret efter solnedgången då jag utlovats delikatesspölsa från Roslagen i morgon. Sneglade in i restaurang Koh Phangan som håller sig med kulört upplysning oavsett årstider och solnedgångar.


En av mina favoritgator Nytorget östra sidan av själva torget...

Nytorget har använts såsom bestraffnings- och avrättningsplats. Det var ett av de tre torg där Gustav III:s mördare Johan Jacob Anckarström hudflängdes, d.v.s. piskades, i tre dagar. På norra sidan av torget stod, åtminstone från 1730-talet, ett spruthus där Stockholms brandförsvar kunde tanka släckvatten. Spruthuset omvandlades senare till en saluhall. Under 1800-talets början omtalades Nytorget som en ”nederlagsplats för orenlighet”, vilket måste tolkas som att torget var ganska nedgånget.
De äldsta trähusen är från 1730-talet.

Torget spelar en central roll i Per Anders Fogelströms romaner i "stadenserien" (se Mina drömmars stad). Trähusbebyggelsen sträckte sig från Nytorget upp mot Vita Bergen, men den kontakten bröts när Renstiernas gata sprängdes ner på 1930-talet.


Rosor hos Axel Landquists park. Här låg faktiskt Åsö Sjukhus 1903-1975. Före min tid på Södermalm.


En titt in hos Koh Phangan thairestaurang påminner mig själv om "flickan med svavelstickorna" - men jag ska ju få Roslagspölsa i morgon.
https://kohphangan.se/sodermalm/


Årets sista ringblommor??


Mitt tidigare boende, som jag lämnade 1997, belyst vid Greta Garbos torg.