tisdag 26 augusti 2008

Gammalt blir som nytt

Sitter här och bloggar och glömmer helt bort att jag har tvätt på gång i tvättstugan. Fick resa sju trappor upp för att ta hand om någorlunda ren tvätt - testade ett billigt tvättmedel denna gång. ICA:s väldoftande men ack så effektiva. Ingen succé - det kan jag konstatera efter att ha sett resultatet. Men även om det inte alltid ser rent ut så är det väl rent. Det åkte i alla fall in i torktumlare och torkskåp.
Att tvätta i maskin är inte så enkelt numera. Dessa "nya" komprimerade tvättmedel förstår jag mig inte på. Det är klart att det är bara ett lurendrejeri från tvättmedelstillverkarna. Påstår att paketet ska räcka 20 tvättar - det har då jag aldrig lyckats med. Räcker paketet 6 tvättar så är jag förvånad.
Och "nya" är de väl inte längre. Men ju äldre man blir desto nyare blir allt gammalt. Det är underligt. Det är väl för att tiden går med högt tempo numera. Tycker till och med att CD är ett nytt påfund även om det är tjugo år sedan den kom.
Egentligen vet jag inte vad som är nytt. De nya för en åldrande är det som kom för minst fem år sedan och dessutom ska det vara fullt etablerat.
Nu torkar tvätten i alla fall. Man får vara glad att man inte behöver gå ned till älven och hacka hål i isen för att tvätta. Å andra sidan var nog tvätten bra mycket renare i forntidens långkok. Det är nog så att det finns många nymodigheter sedan dess - men det mesta nya fungerar kort tid så det är väl ett måste att det kommer nya ting hela tiden - annars finge vi väl återgå till att hacka hål i isen. Tänk tanken att 115 000 Södermalmsbor skulle gå ned till Årstaviken för att tvätta.... men vem vet vi kommer kanske dithän en dag - ja ack ja! Tiden är ur led och vi med den!