lördag 21 mars 2015

Från vissna tulpaner över Viking till klockklotet på Åhléns



Tulpaner om våren skänker glädje och färg åt idet - även i övermognad - och det är rätt och enkelt att familjen heter Tulipa på latin.


Järnålderns artist målar färgsprakande landskap i impressionistisk anda.


Vikingar i turistfälla. 

"Är det möjligen så att det är någon som har en liter blod till övers
jag är nämligen inte så stark som jag ser ut
idag är jag särskilt svag
har just gått en rond med ett par av mina läkare
jag har 256 stycken
en för varje sjukdom.
Först gick jag upp till doktor Bylinder
han hänvisa mig till doktor Vafander
så gick jag upp till doktor Vafander
och han hänvisa mig till doktor Stickinder
så gick jag upp till doktor Stickinder
och han hänvisa mig till doktor Bidén
så gick jag upp till doktor Bidén
och han hänvisa mig till doktor Bidén
så gick jag upp till... det är hans bror.
Han heter Hans
men bror hans heter Bror.
Så gick jag upp till doktor Bidén
och där satt jag i väntrummet och läste Veckojournalen i två timmar
då gick jag upp till doktor Korke
och där satt jag och läste Veckojournalen i tre timmar
samma nummer".
då kom syster och ja´ sa:
Snälla syster får jag komma in
jag har just blivit biten av en pytonbacill
så fick jag komma in
och så kom doktor Korke och sa:
-Nåå Viking.. hur har vi det med andningsorganen..
-Jaa, sa jag
min vänstra lunga är inte så stark
men den HÖGRA!"

Inledningen på Martin Ljungs klassiska monolog om hypokondriker Viking. 


Ett fönster mot världen.


Kvarteret Aesculapius. Vadan detta kvartersnamn i Gamla Stan?
Jo Aesculapius är det latiska namnet på läkekonstens gud Asklepios i den grekiska mytologin.
Kvarteret bildades 1729.


Dress i skylten.


Soligt men fryspunkten är nådd även vid Skanstull.
Den blå klotformade klockan har visat tiden sedan 1943 på denna plats på varuhuset Åhléns som under storhetstiden bestod av tre våningar. Ätit många bakelser "Gula Änkan" i restaurangen på tredje våningen under 1980-talets första hälft.