torsdag 7 maj 2015

Vid Danviksklippan



Karl Alfred byggdes 1919 vid Kockums mekaniska verkstad i Malmö. Under sitt idag 96-åriga liv har hon varit med om en hel del som ju händer om man blir minst 96 år gammal. Det som skiljer henne från andra liv är att hon bytt namn ett flertal gånger och har upplevt konkurser och sålts ett flertal gånger under sin levnadstid. 2007 döptes båten till Karl Alfred då den köptes till Gävle och av Gävle Bogsering & Sjöentreprenad AB.

Tidigare har Karl Alfred haft namn som  Mjörn, Dan, Trelleborg SJ, Risselö, Pitsund och Milzis. Båten har haft hemmahamn i Göteborg, Malmö, Trelleborg, Djurö, Lidingö, Piteå, Varberg, Valdemarsvik, Riga i Lettland och så Gävle. Just nu ligger Karl Alfred i Norra Hammarbyhamnen och väntar på bogseringsuppdrag efter att ha upplevt tre konkurser 1974, 1986 och 1989. Karl Alfred har till och med fått uppleva att segla under bekvämlighetsflagg (S:t Vincent & The Grenadines) när hon hade lettiska ägare.



Danviksbro är en eller egentligen två klaffbroar bredvid varandra. Den första byggdes 1922 och den andra 1956. 


Danviksbro förbinder Södermalm med Södra Hammarbyhamnen.


Karl Alfred behöver ingen broöppning - en öppning som når allt större vinkel.


Hammarbyfärjan drar vidare mot Nybroplan.


Husfasad mellan Båtklubbsgatan och Pollargatan.


Nordanvind ligger nära Mastkajen som leder fram till Danviksbro. M/S Nordanvind är ett lastfartyg som är byggd 1894 vid Bergsunds mekaniska verkstad som hade sin verksamhet på västra Södermalm. Nordanvind byggdes som hjulångare och döptes 1894 till Haparanda. 1936 byggdes båten om till lastfartyg och livnär sig med att transportera singel och sand.

44 meter lång och sex meter bred kan Nordanvind transportera 350 ton utan att sjunka.  M/S Nordanvind har till och med en egen hemsida! http://www.nordanvind.se/


Tillbakablick mot de steg som lämnats kvar.


Klätterträning vid Danviksklippan.


En av 12 sommaraktiviteter inom sport som rekommenderas i Dagens Nyheter är klättring uppför Danviksklippan. Rep finns tillhanda.


Klättrare med assistent på fast mark vid kanalen.


Klippan bildades i samband med att man sprängde i berget för att öppna för Hammarbyleden med båttrafik från Hammarby sjö och vidare ut i Östersjön.


Globen bortom Vintertull och Luma.


Från tunneln under Danviksbron.