lördag 2 april 2016

Dessa vyer finnes i otaliga mängder



Åter igen dessa hopplösa vyer från Katarinaberget över inloppet till Stockholm. Bilder med dessa vyer återfinns i mängder och här passerar en sightseeingbåt nedom Katarinavägen.


HMS af Chapman ligger fast förankrad vid Skeppsholmens kaj.  Fartyget hette ursprungligen Dunboyne  och har även haft namnet G. D. Kennedy. Det är en tremastad fullriggare som är byggd i stål. Fartyget byggdes 1888 i Whitehaven i England för att trafikera Australien.

HMS af Chapman såldes 1908 till Skandinavien och tjänstgjorde som skolskepp 1915–1934. Sedan år 1949 ligger fartyget still och fungerar som ett vandrarhem.

HMS betyder enkelt nog His Majesty´s Ship - också i Sverige används HMS för fartyg i flottan - Hans Majestäts Skepp.



M/S Djurgården 11 på utgång från Skeppsbron. Denna djurgårdsfärja byggdes 1998 i Danmark och har sedan dess fått hålla sig lokalt på stockholmska vatten.


Så har Djurgårdselvan nått passagen utanför Djurgårdsstaden med Nya Djurgårdsvarvet.


På trampcykel på Fjällgatans asfalt.


Nedom Fjällgatan passerar M/S Emelie på sin tur mot Hammarby sjöstad och ett flytande farkost som i närbild ter sig slikt.....


.....Jarl SFB 6983.....


Byggkranarna är omöjliga att undvika på Stockholmsvyer numera. De tycks bara bli högre och högre dessutom. Så här stående mitt i city så undrar ju redaktören som lekman: Hur får dom upp dessa kranar? Finns inte risk att dom välter? Sådant förlitar man sig som lekman på att professionen vet vad dom sysslar med.


M/S Mariella byggd 1985 ligger vid Stadsgårdskajen.  Mariella kryssar sträckan Stockholm–Helsingfors. Mariella avgår varannan dag från Stockholm, Stadsgården kl 16.30. 
Efter en dags uppehåll i Helsingfors är man åter i Stockholm dag tre kl 10.00 (36-timmarskryssning). 

Fartyget är byggt på Pernovarvet (Åbo) av Oy Wärtsilä och är 177 meter långt och 28 meter brett.
Mariella transporterar 2 500 passagerare och 580 fordon varav 62 långtradare.


Nu står redaktören vid Ersta och spanar mot nordväst.