Pendelbåten M/S Gurli trafikerar linjerna Nybroplan-Frihamnen och Nybroplan-Lidingö.
På båda linjerna gör Gurli stopp vid Saltsjöqvarn, Kvarnholmen, Finnboda och Nacka Strand. Pendelbåtstrafiken hanteras av SL så att det går bra att åka med betalt SL-kort.
Redaktören agerar fotograf bakom den på tryggt avstånd bakom stopp-inte-längre-hindret på kajen bakom Nationalmuseum. Fotografen med på bild likt en skugga av sitt forna jag.
En av de fashionabla husblocken vid Strandvägen som Gurli har på babordsidan.
M/S Gurli byggdes 1871 på Bergsunds mekaniska verkstad som låg på västra Södermalm vid Liljeholmsviken och Hornstull.
Rederiet Ballerina äger fartyget som trafikerar Saltsjön för SL:s räkning.
240 000 passagerare åkte med Sjövägens pendelbåtar år 2012 - borde vara än flera idag år 16.
Gurli har nått Nybroplan för att lasta på nytt folk för återresan mot Lidingö alternativt Frihamnen.
Svänger till rätt position för vidare färd österut och ut på Saltsjön.
98 passagerare tar Gurli lätt med sig på sina 20 meter x 4,5 meter.
Den forna ångmaskinen ersattes 1964 av dieselmotor - idag kör Gurli en Scania Diesel.
Den forna ångmaskinen ersattes 1964 av dieselmotor - idag kör Gurli en Scania Diesel.