Stadens outcast på sin plats i rännstenen.
En fläckvis inte helt vit duva
utan med blå ton i markeringen på huvudet.
Vit duva symboliserar fred och helig ande.
Med sin korta näbb och minimala mun så utstrålar duvan ju inte
någon ytterst aggressiv attityd
utan verkar tillfreds med bara sin existens och anpassar sig lätt
efter sin miljö. Fridsam nog för att inte göra uppror i sin situation av att utgöra stadens outcast.
Västanvinden var ganska hård och det gungade ordentligt för de båtar
som drevs runt på Riddarfjärden.
Lite yrsel ute på bryggan
som fick öronens kristaller att ruskas om.
Söders höjder väster om getingmidjan Slussen.
Sista portalen in mot Södermalmsön.
Brännkyrkagatans uppförsbacke
med det ikoniska trädet på toppen.
På bilder från 1885-1905 fanns inget träd på denna plats på Maria Trappgränd.
Från korsningen Brännkyrkagatan-Maria Trappgränd
utsikt mot öster och AIDAdiva anas bortom Hiltonhotellet vid Slussen.
Två filosofer som ser ut att sitta på en höjd och blicka ned mot Årstabron.
Tiggande hand vid trappan ned från Puckeln mot Hornsgatan.
Fria konstuttryck från traktens smeder.
Maria Magdalena kyrka började byggas 1588 och stod klar 1625.
Den äldsta av Södermalms fem kyrkor.
Till skillnad från Sofia och Katarina kyrkor som fått sina namn från
kungligheter så kommer Mariakyrkans namn från Sankta Maria Magdalena.
1759 brann kyrkan i stort sett ned och den renoverades efter ritningar av
Carl Johan Cronstedt. Vissa delar som bland annat portalen från väster
Carl Johan Cronstedt. Vissa delar som bland annat portalen från väster
som synes på bilden räddades dock från brandskada och originalet ritat av
Nicodemus Tessin den yngre finns kvar idag.
Tidigare har redaktören förevisat Sofia och Katarina interiört
så nu också Maria Magdalena.
Måndagsgruppens 2-5-åringar har utfört det konstverk som pryder en vägg
i kyrkans entré och förhall.
Sentida utsmyckning med Jesus och hans tolv lärljungar.
Under bygget av Citybanans tunnel under Södermalm skadades bland annat predikstolen
av de sprängningar som utfördes - guld lossnade från predikstolen.
Orgelfasaden uppfördes 1774 av arkitekten Carl Fredrik Adelcrantz
och anses ett av den svenska barockens bästa verk.
Själva orgeln byggdes 1927 och restaurerades 1994-95 till sitt ursprungliga skick.
Altaret med ljusinsläpp från öster.
Efter restaurationen 1760-1763 så har det interiört inte förändrats mycket.
Altartavlan har som motiv Herdarnas tillbedjan och är ett verk av
konstnären Louis Masreliez från omkring år 1800.
Lördagens bröllopsfotografering vid kyrkan.
Klockan 15.31 så anländer redaktören/fotografen till Folkungagatan.
Från morgonens regn, sedan hårda västanvindar
till stilla flytande små lätta moln under blå himmel.
Buss 66 på tur västerut.
Frilördag så redaktören finns inte ombord.