Detta var dagen innan den dag som vi har idag.
Stora snabba moln drev över himlen
och det regnade blomdusch av och till.
Sightseeingbåtarna passerade i kanalen
längs Vintertullskajen
officiellt nog Norra Hammarbyhamnen.
Fadda färger nu i höstfukten.
Snart är det bara teglet i fasaden
som kommer att ge ifrån sig färg nog
för våra mänskliga ögon att uppfatta.
S/S Gjöa - byggd 1976 och en kopia av det fartyg som Roald Amundsen färdades med
som förste båt att passera nord-västpassagen.
Välbekanta Jehander 1
som inte passerat genom nord-västpassagen
men däremot tagit sig igenom slussen vid Skanstull många gånger
lastad med singel och sand.
Det som var uppmuntrande denna lördagstur var att Jehander 1:s syster
fartyget Jehander 2 låg vid norra kajen i samma vatten.
Jehander 2 byggdes i Luleå fem år före systern "ettan"
som byggdes 1970 i Raumo, Finland.
Grusbåtar i funktionsdugligt skick dock båda två.
På till synes alltid vilande M/S Gratia solstolar redo för vintersömn.
Idag fungerar fartyget som kontor och sommarbostad.
Byggd i Groningen, Nederländerna, efter andra världskriget
som en så kallad "paragrafbåt" vilket innebar att fartygets besättning
inte fick bestå av flera än 3-4 personer.
M/S Gratia jobbade i 40 år med att transportera spannmål och styckegods.
För oss vandrare är det skönt att ha Gratia i viloläge på plats vid kaj
i all sin gul- och grönhet.
I glasbyggnaden bakom de illustra träden på Östgötagatan 100
finns bland annat White Arkitekter, Skandinaviens största arkitektkontor.
Men även Cykelkraft AB, Sabis AB, Mekster AB, Nordic Etail Holding AB
och East Lane Consulting AB.
I regnvattnets vattenreservoar på gångstigen in mot Eriksdal
flyter ännu ljusspridande nyfallna löv
innan de går vidare till den bruna förmultningen.
Det jäser i vattenpölen.